Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot to nie mrzonka. Te przepisy warto znać [PRAWA PASAŻERA]
![Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot to nie mrzonka. Te przepisy warto znać [PRAWA PASAŻERA]](https://images.mncdn.pl/images/articles/3e715445366fd1f1967fb11166e7dc2758e0f465.jpg?resizeimage=w:500,r:1.77,t:c)
Jeśli pasażer czeka na spóźniony lot, przewoźnik ma obowiązek zapewnić mu np. jedzenie i picie. MN
Nie dać się zrazić paragrafom
Odnalezienie w sieci i regulaminach przewoźnika informacji o wypłatach prawnie przysługujących za pokrzyżowane plany podróży często wydaje się skomplikowane, czasem nawet na tyle, że skutecznie zniechęca pasażerów do działań. Mogą oni jednak skorzystać z pomocy specjalisty od odszkodowań. Takie usługi świadczy chociażby firma AirCashBack.com
Kiedy pasażerom przysługuje rekompensata?
Rozporządzenie 261/2004 zawiera zapis, że pasażerowie mają wówczas prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro. Kwota ta zależy od długości lotu oraz – dla lotów powyżej 3500 km – od czasu jego opóźnienia.
Podobnie jeśli linie lotnicze poinformują o odwołaniu lotu z przyczyn zależnych od przewoźnika na 14 dni przed planowym lotem, albo zaproponują w tym czasie lot alternatywny, podróżni nie mają prawa do odszkodowania.
Przepisy pozwalające na dochodzenie odszkodowania, obejmują zarówno pasażerskie loty rejsowe jak i loty czarterowe oraz zarówno prywatne, jak i służbowe podróże.
Im dłużej, tym drożej
250 euro (dystans do 1500 km);
400 euro (dystans od 1500 km do 3500 km oraz dystans powyżej 3500 km – ten drugi wariant ma miejsce, jeśli zarówno port startu, jak i port lądowania znajdują się na terenie Unii Europejskiej);
600 euro (dystans powyżej 3500 km, gdy przynajmniej jedno z lotnisk znajduje się poza terenem Unii Europejskiej.
Warto również pamiętać, że oprócz odszkodowania w formie pieniężnej po upływie określonego w przepisach czasu opóźnienia lotu, pasażer może domagać się od przewoźnika przysługującego mu prawa do opieki (telefon, napoje, posiłek, nocleg, transport do miejsca zakwaterowania).
2 godziny lub więcej (dystans do 1500 km);
3 lub więcej godzin (dłuższe loty na terenie UE lub inne o długości pomiędzy 1500 a 3500 km);
4 lub więcej godzin dystans powyżej 3500 km poza terytorium Unii Europejskiej.
Jeśli samolot jest opóźniony, przewoźnik ma obowiązek zadbać o swojego klienta, np. zapewnić mu pożywienie i napoje, a jeśli pasażer musi czekać całą noc na samolot, na życzenie zapewnić mu zakwaterowanie, dojazd, a także połączenia telefoniczne.
Lepiej nie zwlekać ze skargą
Raport Norwegia
Twoje centrum aktualności i najnowszych wiadomości z Norwegii. Publikujemy dziesiątki informacji dziennie, abyś był zawsze na bieżąco. W jednym miejscu znajdziesz kluczowe informacje: od alertów pogodowych i sytuacji na drogach, przez doniesienia z rynku pracy, po najważniejsze wydarzenia z Oslo, Bergen, Stavanger i wszystkich regionów Norwegii.
26-03-2019 09:54
2
0
Zgłoś
31-10-2018 22:36
25-04-2018 15:02
30-03-2018 16:56
30-03-2018 16:22
2
0
Zgłoś