Artykuł sponsorowany

Koronawirus w Norwegii: Polki stworzyły podcast dla rodaków w kraju fiordów

Caritas Norge

03 lipca 2020 08:00

Udostępnij
na Facebooku

Tematy obejmują nie tylko zasady zdrowia publicznego. Caritas Norge

Do Caritas Ressurssenter w Oslo codziennie zgłaszają się Polacy potrzebujący pomocy w spotkaniu z norweską biurokracją. Caritas stworzył dla nich także podcast po polsku o zmianach związanych z epidemią koronawirusa w Norwegii.
Autorkami podcastu „Koronawirus w Norwegii” są dwie konsultantki z Caritas Ressurssenter: Natasza Bogacz i Katarzyna Szłyk-Verde. Codziennie rozmawiały one z Polakami, którzy stracili pracę bądź nie wiedzieli, jak dostać się do lekarza.
– W tych pierwszych dniach epidemii musieliśmy zamknąć centrum. Rozpoczęliśmy konsultacje telefoniczne. Z pytań dzwoniących do nas ludzi zrodził się pomysł podcastu – mówi Natasza Bogacz, na co dzień wolonariuszka w Caritasie.

Uniwersalne tematy

Dziś Centrum jest znów otwarte, ale nie działa już na zasadzie drop-in. Trzeba zadzwonić pod numer telefonu 23334361 i umówić się na wizytę, zazwyczaj na następny dzień. – Dzwonią do nas osoby, które słyszały o naszej ofercie po raz pierwszy przez podcasty. Poruszane w nich tematy są w pewien sposób ponadczasowe i uniwersalne. Słuchając ich, można dowiedzieć się wiele o tym, jak działa norweski system: od opieki zdrowotnej po NAV i związki zawodowe. Ciekawe informacje zebraliśmy też od Ambasady RP w Oslo – dodaje Bogacz.
Katarzyna Szłyk-Verde i Natasza Bogacz przy wejściu do centrum Caritas na Storgata 38. To tu czekają na Polaków w potrzebie.
Katarzyna Szłyk-Verde i Natasza Bogacz przy wejściu do centrum Caritas na Storgata 38. To tu czekają na Polaków w potrzebie. Caritas Norge/ fot. Emre Altayli
Tematy obejmują nie tylko kwestie zdrowia publicznego. Według danych norweskiego Instytutu Zdrowia Publicznego (FHI) Polacy w Norwegii są w bardzo małym stopniu dotknięci wirusem. Większość z nich konsekwencje epidemii covid-19 odczuwa natomiast na rynku pracy. Dlatego podcast skupia się także na zdrowiu psychicznym, które jest bezpośrednio połączone ze stabilnością zatrudnienia.

– Jeśli dzwoni do nas osoba, która nie daje sobie rady z załatwieniem formalności w NAV, bądź to z powodu bariery językowej, bądź niepoważnego pracodawcy, który opornie współpracuje, to ta osoba odczuwa ogromny stres. W dłuższej perspektywie taka niepewność może mieć poważne konsekwencje zdrowotne – tłumaczy konsultantka Caritas Norge.

Kulminacja serii

Środki na produkcję podcastu Caritas otrzymał ze Stowarzyszenia Dam w przeciągu dwóch dni od złożenia wniosku. – To absolutny rekord. Dowodzi to też tego, jak ogromna jest potrzeba informacji. Dzisiaj został nam jeszcze jeden, kulminacyjny odcinek, który będzie dotyczył Polaków i ich nierównej walki z nieuczciwymi pracodawcami w Norwegii.

Zapraszamy wszystkich do śledzenia strony „Koronawirus w Norwegii” na Facebooku, gdzie również można wysyłać do nas pytania i komentarze. W oczekiwaniu na wielki finał podcastu można odsłuchać wszystkie wcześniejsze odcinki tutaj.
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram