Aktualności
Zbudują tunel zamiast mostu pod Oslofiordem? Koalicja jest za
3

Tunel był ostatnio zamknięty po tym, jak na początku maja bieżącego roku zapaliła się tam ciężarowka. screenshot/VG
Politycy z koalicji partii Høyre, Frp, KrF i Venstre doszli do porozumienia w kwestii budowy połączenia nad Oslofjordem. Miał być most, jednak z pomysłu zrezygnowano. Ostatecznie pod fiordem ma powstać nowoczesny tunel. Wciąż jednak brakuje głosu partii robotniczej.
W ubiegły poniedziałek 12.06.2017 r. politycy Stortingu mieli zadecydować o istotnym punkcie w planie rewitalizacji transportu: połączeniu drogowym nad Oslofjordem. Mimo wcześniejszych dyskusji nad budową mostu, rządzący w większości skłaniają się ku budowie tunelu. Ostatnie słowo należy do Partii Pracy, której nie udało się wyrazić ostatecznego stanowiska.
O narodowym planie rozwoju transportu - rząd wyda bilion koron na jego realizację >>> CZYTAJ
O narodowym planie rozwoju transportu - rząd wyda bilion koron na jego realizację >>> CZYTAJ
Politycy podzieleni
Mimo że gromadzenie funduszy na budowę połączenia drogowego nad OslofJordem rozpoczęło się już w 2013 r., politycy wciąż mają sporo wydatków do rozplanowania. Rewitalizacja tunelu lub budowa mostu byłaby częścią 12-letniego planu rewitalizacji transportu zakładającego wydatki rzędu ponad tysiąc miliardów koron.
Rozwiązanie połączenia drogowego nad fiordem budzi sporo kontrowersji. Z uwagi na wysoki koszt budowy tunelu, wśród polityków wciąż trwają dyskusje na temat alternatywnego rozwiązania: budowy mostu, który łączyłby odcinek pomiędzy Frogn i Røyken poprzez Håøya. Część zasiadających w Stortingu widzi w takim rozwiązaniu możliwość zaoszczędzenia, a niektórzy przedstawiają je jako… prostsze.
Większość rządzących skłania się jednak ku budowie tunelu. Takie rozwiązanie popierają partie Høyre, Frp, KrF i Venstre. Jak podkreślają zwolennicy pozornie droższego rozwiązania, tunel zwiększyłby bezpieczeństwo uczestników ruchu. Takie stanowisko prezentuje między innymi sam przewodniczący Komitetu Transportu, Nikolai Astrup (H).
Przewodniczący podkreśla także, że budowa tunelu może w rzeczywistości okazać się tańsza niż budowa mostu. – Tunel będzie kosztował nas ok 16-17 miliardów koron. Jednak zostanie zbudowany szybko, bez zbędnego przedłużania. A przecież właśnie tego obecnie najbardziej potrzebujemy – argumentuje Astrup.
Rozwiązanie połączenia drogowego nad fiordem budzi sporo kontrowersji. Z uwagi na wysoki koszt budowy tunelu, wśród polityków wciąż trwają dyskusje na temat alternatywnego rozwiązania: budowy mostu, który łączyłby odcinek pomiędzy Frogn i Røyken poprzez Håøya. Część zasiadających w Stortingu widzi w takim rozwiązaniu możliwość zaoszczędzenia, a niektórzy przedstawiają je jako… prostsze.
Większość rządzących skłania się jednak ku budowie tunelu. Takie rozwiązanie popierają partie Høyre, Frp, KrF i Venstre. Jak podkreślają zwolennicy pozornie droższego rozwiązania, tunel zwiększyłby bezpieczeństwo uczestników ruchu. Takie stanowisko prezentuje między innymi sam przewodniczący Komitetu Transportu, Nikolai Astrup (H).
Przewodniczący podkreśla także, że budowa tunelu może w rzeczywistości okazać się tańsza niż budowa mostu. – Tunel będzie kosztował nas ok 16-17 miliardów koron. Jednak zostanie zbudowany szybko, bez zbędnego przedłużania. A przecież właśnie tego obecnie najbardziej potrzebujemy – argumentuje Astrup.
Nieszczęsny tunel
Tunel OslofiJord nie jest nowym rozwiązaniem. Już od jego otwarcia w 2000 roku poświęcono mu wiele artykułów. Głównie z powodu nieszczęśliwych zdarzeń – liczne pożary, wypadki i usterki doprowadzały do wielokrotnego i uciążliwego zamykania tunelu. W efekcie, połączenie drogowe nie służyło kierowcom, stanowiąc ciągłe zagrożenie w ruchu drogowym. Po pożarze w 2011 r. rząd wydał na tunel ponad 70 milionów koron, a koszty związane z odbudową połączenia zdawały się nie mieć końca. Ostatnie zamknięcie tunelu Oslofiord nastąpiło 5 maja br., kiedy to wewnątrz tunelu doszło do pożaru ciężarówki. Z 7-kilometrowego połączenia zajęło się aż 300 m, a ogień spowodował nieodwracalne szkody w całej konstrukcji.
Źródła: NRK, VG
Źródła: NRK, VG
Reklama
To może Cię zainteresować
20-06-2017 21:13
0
-1
Zgłoś
20-06-2017 10:29
0
0
Zgłoś
19-06-2017 19:12
2
0
Zgłoś