Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

11
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Aktualności

Trondheim: Nowe centrum pomocy dla zagranicznych pracowników. Mówią tam po polsku

agnieszka.kujawa@mojanorwegia.pl

20 września 2016 11:22

Udostępnij
na Facebooku
Trondheim: Nowe centrum pomocy dla zagranicznych pracowników. Mówią tam po polsku

Trondheim to kolejne miasto po Oslo, Bergen, Stavanger i Kierkenes, gdzie powstało tego typu centrum. fotolia.com - royalty free

Trondheim to kolejne miasto w Norwegii, gdzie powstała instytucja, która pomagaj obcokrajowcom szukającym pracy. W Centrum Obsługi Pracowników Zagranicznych można uzyskać pomoc w formalnych sprawach związanych z podjęciem zatrudnienia. Obsługa będzie się tam odbywała się w piętnastu językach. Również po polsku.
W Trondheim otwarto Centrum Obsługi Pracowników Zagranicznych (SUA). To kolejne miasto w Norwegii, po Oslo, Bergen, Stavanger i Kirkenes, które zdecydowało się na prowadzenie takiego ośrodka.

Wszystkie niezbędne informacje

Centrum to instytucja doradcza, która powstała w wyniku współpracy pracowników norweskiego Urządu Podatkowego (Skatteetaten), Urzędu Imigracyjnego (UDI), policji oraz Inspekcji Pracy (Arbeidstilsynet). Obcokrajowcy, którzy poszukują zatrudnienia, mogą tutaj m.in. uzyskać świadectwo rejestracji, zdobyć numer personalny, złożyć podanie o kartę podatkową, dowiedzieć się więcej o swoich prawach i obowiązkach pracodawcy, a także uzyskać informacje o identyfikatorach BHP potrzebnych w branży budowlanej i sprzątającej.

– W centrum pracuje wykwalifikowana kadra. Dzięki współpracy między różnego typu instytucjami mamy możliwość dostarczania ludziom potrzebnego wsparcia i informacji oraz możemy oferować pomoc w załatwianiu spraw związanych z podjęciem pracy w Norwegii. Bardzo się cieszymy, że udało się nam otworzyć również oddział w Trondheim – mówi Lasse Horvik,  szef tutejszego oddziału.

Polacy ważną grupą docelową

Oddziały tej instytucji działają już z powodzeniem w innych większych, norweskich miastach. Jak wynika z raportu opublikowanego przez SUA, Polacy to duży procent petentów, którzy korzystają z usług tego typu ośrodków. W zeszłym roku w Bergen stanowili 23 proc. wszystkich zgłaszających się do centrum, natomiast w Oslo i Stavanger było to odpowiednio 18 i 23 proc. osób, które zgłosiły się po pomoc. Inaczej sytuacja wygląda w Kirkenes, gdzie najliczniejszą grupę tworzyli Litiwini i Estończycy (22 proc.osób).

O to, jak ta sytuacja będzie wyglądała w Trondheim, zapytaliśmy Evę Barth Haakensen, pracownicę Arbeidstilsynet i jedną z osób zaangażowanych w projekt

– Polacy są dla nas ważną grupą docelową. Na razie ciężko mówić o efektach pracy centrum w Trondheim, ponieważ ośrodek działa od zaledwie 18 dni. Jednak na przykładzie innych tego typu ośrodków mogę powiedzieć, że nasza praca przynosi efekty, a polscy pracownicy często się do nas zgłaszają – powiedziała MojejNorwegii Haakensen.

W 2015 roku najwięcej zapytań dotyczyło spraw związanych w wynagrodzeniem, podatkami, a także z tzw. zasiłkiem przestojowym, czyli permitteringiem.

Największą grupę zarówno w ośrodkach w Oslo, jak i w Bergen i Stavanger stanowili pracownicy branży budowlanej. Drugie i trzecie miejsce pod względem liczby zgłoszeń zajęły osoby zatrudnione w gastronomii oraz branży sprzątającej.

Kto może skorzystać z pomocy?

Centra Obsługi Pracowników Zagranicznych są otwarte dla wszystkich osób przyjeżdżających do pracy do Norwegii, zarówno tych z krajów należących do Unii Europejskiej, jak i ludzi spoza Europy. Po poradę i pomoc mogą zgłaszać się również pracodawcy. Wszystkie potrzebne adresy i informacje dotyczące działalności centrum możecie znaleźć pod tym linkiem. Strona jest dostępna w polskiej wersji językowej.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok