Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

3
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Aktualności

Rewolucja na norweskich wodach: pierwszy na świecie bezemisyjny statek

Krystian Łukowicz

07 lutego 2018 13:21

Udostępnij
na Facebooku
11
Rewolucja na norweskich wodach: pierwszy na świecie bezemisyjny statek

Ostateczny projekt promu musi zostać zaakceptowany przez Statens vegvesen. Materiały prasowe

Powstaje pierwszy ekologiczny prom pasażerski, który będzie kursował między norweskimi fiordami, podaje portalmorski.pl.  To pierwsza w historii tak duża jednostka napędzana wodorem i elektrycznością. Zapewni transport pasażerom na trasie dotychczas obsługiwanej tylko przez tradycyjne promy z napędem diesla, dzięki czemu Norwegowie zrobią kolejny krok w walce z zanieczyszczeniem środowiska.

Na lądzie, w wodzie i powietrzu

Prom powstający we współpracy operatora Boreal Sjø AS i fińskiego koncernu Wärtsilä, będzie wyposażony w silnik hybrydowy. Maszyna w połowie będzie zasilana napędem wodorowym, a w połowie bateriami elektrycznymi. Obecnie w eksploatacji znajdują się tylko niewielkie jednostki zasilane wodorem. Służą one rekreacji i wykorzystywane są głównie na rzekach i jeziorach. Koncern Wärtsilä na początku stycznia oddał do użytku całkowicie napędzane elektrycznością morskie holowniki. Teraz wykorzystują swoje doświadczenie, przenosząc sprawdzone rozwiązania do skali makro.
Całkowicie elektryczne holowniki stworzone przez firmę Wärtsilä
Całkowicie elektryczne holowniki stworzone przez firmę Wärtsilä Materiały prasowe

Ekologiczna wycieczka

Połączenie napędu wodorowego i elektrycznego to bardzo korzystne rozwiązanie dla dobra środowiska naturalnego. Prom będzie kursował po bardzo popularnej trasie Hjelmeland-Skipavik-Nesvik obsługiwanej dotychczas tylko przez tradycyjne promy z silnikiem diesla. Trasa pozwala przedostać się między Hjelmelandsfjorden i Ombofjorden w okręgu Rogaland, i podziwiać zapierające dech w piersiach okoliczności norweskiej natury. Dlatego pomysłodawcom projektu przyświeca cel, żeby rozpocząć ograniczanie korzystania z diesla na norweskich wodach. Praktycznie bezemisyjny prom ma stać rozwiązaniem idealnym.

Armatorzy od dłuższego czasu szukają alternatywnych metod napędzania statków. Coraz częściej korzysta się z paliwa LNG (gaz ziemny), ale nieobce są rzadziej spotykane alternatywy dla diesla, takie jak tankowanie statków... metanolem. Jedynym na świecie statkiem pływającym na metanol jest szwedzki prom pasażersko-samochodowy Stena Germanica, kursujący między Göteborgiem a Kilonią. Jedna wszystko wskazuje na to, że przyszłością ekologicznej żeglugi jest napęd wodorowy, który idealnie łączy wydajność, ekologię i ekonomiczną opłacalność.

Pozostaje czekać

Norwegowie idą krok dalej w dominacji na arenie ekologicznych  środków lokomocji. Elektryczne samochody już wyprzedziły popularnością te z napędem spalinowym (podlinkować), coraz głośniej jest o planach na elektryczną flotę lotniczą (podlinkować). Jednak zanim przestworza zdominują samoloty na baterie, na norweskie wody wypłynie pierwszy w historii ekologiczny prom.
Do sierpnia 2018 Boreal Sjø i Wärtsilä mają przedstawić ostateczną koncepcję promu zarządowi Statens vegvesen. Jeśli zarząd dróg zatwierdzi ofertę, to budowa statku ruszy i prawdopodobnie zostanie skończona w 2021 roku.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


haginom

08-02-2018 12:15

Fajnie, to wszystko idzie do przodu, ale mimo wszystko jestem ciekawy jakim to będzie kosztem...

Josef Satan

08-02-2018 11:31

yeko napisał:
skończcie z tą ekologią. Mój szef w momencie kiedy jest mgła pali setki kilogramy syfu by zaoszczędzić parę koron, a sam ma kasy ful

Ja slyszalem, ze klimat w Polsce najlepszy na swiecie a zanieczyszczenie powietrza jest rowne zeru.
I to nadaje sie do prasy! Polska gora jak zwykle.

yeko napisał:
skończcie z tą ekologią. Mój szef w momencie kiedy jest mgła pali setki kilogramy syfu by zaoszczędzić parę koron, a sam ma kasy ful
Moze sie okazac, ze wodor jako zrodlo zasilania bedzie na tyle oplacalny dla koncowego odbiorcy, ze ludzie chetnie beda go stosowac. Ekologia ma szanse wygrac przy okazji .
Pozdrawiam
PS nie zdziwilbym sie, gdyby prom w calosci lub czesciowo zostal wybudowany w Polsce. Moze ja bede przy tym pracowal, kto wie?

Marian Paździoch

08-02-2018 10:24

skończcie z tą ekologią. Mój szef w momencie kiedy jest mgła pali setki kilogramy syfu by zaoszczędzić parę koron, a sam ma kasy ful

boj fra oszlo

08-02-2018 09:36

mazy80 napisał:
No nie mozliwe! Ten zacofany, uposledzony umyslowo i w ogole kompletnie beznadziejny narod takie rzeczy potrafi zbudowac? A co na to najmadrzejszy pod sloncem narod przymusowych robotnikow Polakow? Cos potraficie jeszcze innego oprocz plucia jadem na wszystko i wszystkich?

...Polak tutaj juz taki jest
...jak sie oderwie od regipsów lub cementu
...to nie wie co ze soba zrobić
...wiec robi dookoła siebie

John Coffe

08-02-2018 09:26

No nie mozliwe! Ten zacofany, uposledzony umyslowo i w ogole kompletnie beznadziejny narod takie rzeczy potrafi zbudowac? A co na to najmadrzejszy pod sloncem narod przymusowych robotnikow Polakow? Cos potraficie jeszcze innego oprocz plucia jadem na wszystko i wszystkich?

Fantomas napisał:
Skad wezma energie do wyprodukowania wodoru?
Ten statek bedzie mial rury wydechowe w Polsce w kominach naszych elektrowni weglowych. I tak to pelna hipokryzji ekologia..

Akurat Norwegia ma duzy nadmiar energii , z elektrowni wodnych, noca. Dzisiaj wykorzystuje się ją do produkcji aluminium. Mniejszy lub wiekszy nadmiar występuje w każdym kraju. Poza tym opracowuje się metody produkcji wodoru z użyciem nadmiaru energii cieplnej marnowanej dzisiaj przez chłodzenie wodą z rzek lub w gigantycznych wyminnikach-kominach jak np w Turku. Energia słoneczna, tym razem cieplna, też jest do wykorzystania. Problemem jest infrastruktura, którą trzeba wybudować od nowa. Jest ryzyko, że po wybudowaniu ogromnej ilości dystrybutorów okaże się że w miedzyczasie ktoś wynalazł np super akumulator. Pozdrawism

Jan Kowalski

07-02-2018 21:20

Skad wezma energie do wyprodukowania wodoru?
Ten statek bedzie mial rury wydechowe w Polsce w kominach naszych elektrowni weglowych. I tak to pelna hipokryzji ekologia..

Chętnie poczytam, w jak sposób ma być magazynowany i do czego tankowany na promie tak niebezpieczny gaz ?
Domyślam się, że wodór nie będzie spalany ale przetwarzany na energię elektryczną w ogniwach paliwowych. Ale jak to ma wyglądać w praktyce ? Jak beda produkowali to paliwo? Podobno Unia Europejska ma zamiar promować zasilanie wodorem samochodów.
Ktoś może podpowiedzieć gdzie szukać?
Pozdrawiam
PS wpisałem i od razu wyszukiwarka znalazła na stronie Spiderweb.pl opis ja działa Toyota Mirai ,ale też sporo o wodorze jako paliwie nie tylko do samochodów.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok