Reklama słodyczy nie dla dzieci. Producenci zmieniają opakowania i umowy sponsorskie

To kolejne przepisów wpływające na relacje pomiędzy dziećmi a mediami i narzędziami marketingu. Fot. Adobe Stock, licencja standardowa (zdjęcie poglądowe)
Zakaz obejmuje także umieszczanie produktów w kontekście atrakcyjnym dla dzieci, np. w połączeniu z zabawkami czy loteriami. Nie obejmuje zaś zakazu sprzedaży — produkty mogą być sprzedawane, ale nie mogą być przedmiotem marketingu skierowanego do grupy ani pośrednio zachęcającego dorosłych do zakupu ich dla dzieci.
Bez taryfy ulgowej dla lodów i batoników
Produkty z kategorii 6‑10 (np. płatki śniadaniowe, jogurty, fast food) podlegają ocenie na podstawie zawartości cukru, tłuszczu, soli oraz energii i są objęte zakazem tylko, jeśli przekraczają określone granice. Kwestionowana jest również reklama skierowana do dorosłych, jeśli sugeruje nabycie produktu dla dziecka — jest to również zabronione.

To kolejne restrykcje obok m.in. podatku cukrowego wprowadzonego w 1981 roku.Fot. Wolfmann [CC BY-SA 4.0], Wikimedia Commons
Dla naruszających przepisy przygotowano kary
Zmiany dla producentów żywności
Dla wielu producentów oznacza to ograniczenie zasięgu i wpływu reklam, co może przełożyć się na spadek sprzedaży w młodszych grupach wiekowych. Agencje reklamowe zmuszone są natomiast do tworzenia nowych formatów przekazu, zgodnych z restrykcyjnymi regulacjami. Okres dostosowawczy trwa do 25 października 2025 r.
Raport Norwegia
Twoje centrum aktualności i najnowszych wiadomości z Norwegii. Publikujemy dziesiątki informacji dziennie, abyś był zawsze na bieżąco. W jednym miejscu znajdziesz kluczowe informacje: od alertów pogodowych i sytuacji na drogach, przez doniesienia z rynku pracy, po najważniejsze wydarzenia z Oslo, Bergen, Stavanger i wszystkich regionów Norwegii.