Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

Aktualności

Reklama słodyczy nie dla dzieci. Producenci zmieniają opakowania i umowy sponsorskie

Emil Bogumił

31 lipca 2025 15:02

Kopiuj link
1
Reklama słodyczy nie dla dzieci. Producenci zmieniają opakowania i umowy sponsorskie

To kolejne przepisów wpływające na relacje pomiędzy dziećmi a mediami i narzędziami marketingu. Fot. Adobe Stock, licencja standardowa (zdjęcie poglądowe)

Norwegia wprowadziła 25 kwietnia 2025 r. przepis zakazujący reklamy niezdrowej żywności i napojów skierowanej do osób poniżej 18 lat. Zakaz obejmuje m.in. słodycze, napoje słodzone, lody i przekąski. Przepisy opierają się na kryteriach żywieniowych określonych w załączniku do regulacji. Regulacja przewiduje sankcje w przypadku naruszeń.
Nowa regulacja zabrania marketingu produktów sklasyfikowanych jako niezdrowe i skierowanych szczególnie do dzieci oraz młodzieży poniżej 18 lat. Dotyczy to wszystkich kanałów reklamy, w tym mediów społecznościowych, serwisów internetowych, sponsoringu oraz współpracy z influencerami.

Zakaz obejmuje także umieszczanie produktów w kontekście atrakcyjnym dla dzieci, np. w połączeniu z zabawkami czy loteriami. Nie obejmuje zaś zakazu sprzedaży — produkty mogą być sprzedawane, ale nie mogą być przedmiotem marketingu skierowanego do grupy ani pośrednio zachęcającego dorosłych do zakupu ich dla dzieci.

Bez taryfy ulgowej dla lodów i batoników

Produkty objęte zakazem zostały podzielone na kategorie w załączniku do przepisu. Kategoria 1‑5 obejmuje automatycznie takie produkty jak słodycze, batoniki, lody, napoje słodzone i snacki — bez względu na kontekst, jeśli reklama jest kierowana do dzieci.

Produkty z kategorii 6‑10 (np. płatki śniadaniowe, jogurty, fast food) podlegają ocenie na podstawie zawartości cukru, tłuszczu, soli oraz energii i są objęte zakazem tylko, jeśli przekraczają określone granice. Kwestionowana jest również reklama skierowana do dorosłych, jeśli sugeruje nabycie produktu dla dziecka — jest to również zabronione.
To kolejne restrykcje obok m.in. podatku cukrowego wprowadzonego w 1981 roku.

To kolejne restrykcje obok m.in. podatku cukrowego wprowadzonego w 1981 roku.Fot. Wolfmann [CC BY-SA 4.0], Wikimedia Commons

Dla naruszających przepisy przygotowano kary

Przepis został przyjęty przez rząd 25 kwietnia 2025 r. i weszedł w życie tego samego dnia, z sześciomiesięcznym okresem przejściowym, który upływa 25 października 2025 r. W tym czasie sektor ma dostosować swoje działania marketingowe do nowych wymagań. Obowiązek nadzoru i egzekucji obciąża Helsedirektoratet (Urząd ds. Zdrowia), która może nakładać kary administracyjne w razie naruszeń. Jednocześnie opublikowano szczegółowy dokument wyjaśniający zasady interpretacji i stosowania przepisów.

Zmiany dla producentów żywności

Skutki wprowadzenia zakazu reklamy niezdrowej żywności skierowanej do osób poniżej 18 lat są odczuwalne w całej branży spożywczej i reklamowej. Firmy muszą dostosować strategie marketingowe, rezygnując z kampanii w mediach społecznościowych, sponsoringu wydarzeń dziecięcych oraz współpracy z influencerami kierującymi treści do młodzieży. Konieczne jest również przeprojektowanie opakowań, materiałów promocyjnych oraz umów sponsorskich, aby nie naruszać nowych przepisów.

Dla wielu producentów oznacza to ograniczenie zasięgu i wpływu reklam, co może przełożyć się na spadek sprzedaży w młodszych grupach wiekowych. Agencje reklamowe zmuszone są natomiast do tworzenia nowych formatów przekazu, zgodnych z restrykcyjnymi regulacjami. Okres dostosowawczy trwa do 25 października 2025 r.
❤️ 0
😂 0
😢 0
😠 0
😮 2
Komentarze (1)
Dodaj komentarz
Kamilson
36 minut temu
Świetna dezycja!
0
Odpowiedz

Raport Norwegia

Twoje centrum aktualności i najnowszych wiadomości z Norwegii. Publikujemy dziesiątki informacji dziennie, abyś był zawsze na bieżąco. W jednym miejscu znajdziesz kluczowe informacje: od alertów pogodowych i sytuacji na drogach, przez doniesienia z rynku pracy, po najważniejsze wydarzenia z Oslo, Bergen, Stavanger i wszystkich regionów Norwegii.

Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok