Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

12
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Aktualności

Norweski gigant stoczniowy ma kłopoty. Co z zamówieniami w polskiej stoczni?

Iga Jaruszewska

24 sierpnia 2017 12:50

Udostępnij
na Facebooku
Norweski gigant stoczniowy ma kłopoty. Co z zamówieniami w polskiej stoczni?

Statek E.R. Arendal zbudowany w stoczni grupy Kleven w Ulsteinvik. wikimedia.org/John Lucas/Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic

Grupa Kleven, która określana jest jako największa obecnie grupa stoczniowa w Norwegii, ma problemy finansowe. W związku z nimi pod znakiem zapytania stoi produkcja kadłubów do arktycznych statków ekspedycyjnych Hurtigruten, które prawdopodobnie miałyby powstać w Polsce.
Jak 24 sierpnia podał do wiadomości portalmorski.pl, grupę Kleven dotknęły problemy finansowe. Rodzina Kleven sama nie jest w stanie ocalić firmy, więc zarząd intensywnie poszukuje kapitału zewnętrznego, który miałby zapewnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa w przyszłości.

Według Ståle Rasmussenn, dyrektora naczelnego Klevena, trudna sytuacja może znaleźć rozwiązanie już za kilka tygodni.

Norwegia zamawia, Polska produkuje

Grupa Kleven, która posiada stocznie w Ulsteinvik i w Myklebust, od kilku lat do niedawna była jednym z największych i najważniejszych zleceniodawców polskich stoczni.

Głównie po 2009 roku polskie stocznie przekazały 13 częściowo wyposażonych kadłubów stoczni Myklebust, a stoczni Kleven –14, a także pewną, trudną do oszacowania, ilość sekcji i bloków. Natomiast większość statków przekazanych w ostatnich latach armatorom przez grupę Kleven pochodzi w części z Polski (dostarczono je jako częściowo wyposażone kadłuby albo w blokach, czasem w sekcjach). Poza tym firma zatrudnia Polaków także bezpośrednio w miejscowych stoczniach.

Problemy wpłyną na Polaków?

Jak podaje portalmorski.pl, w tej chwili, ekspozycja polskich stoczni na uzależnienie obłożenia mocy produkcyjnych od zleceń z grupy Kleven nie wydaje się znacząca. Jednakże trzeba zauważyć, że dla stoczni Kleven pracuje część polskich biur projektowo-konstrukcyjnych.

Grupie Kleven udało się zdobyć zamówienie na arktyczne statki ekspedycyjne Hurtigruten, których całe częściowo wyposażone kadłuby, albo sekcje i bloki na nie, prawdopodobnie byłyby budowane w Polsce. Dalsza realizacja tego już rozpoczętego kontraktu jest jednak uzależniona od tego, czy firmie uda się uzyskać finansowanie na bieżącą produkcję i czy nowy inwestor wniesie kapitał do grupy.

źródło: portalmorski.pl
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok