Między szpiegostwem i zarobkiem, czyli chiński problem Norwegii

Na zdjęciu: fragment portu w Kirkenes. Fot. Clemensfranz, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
Jørgensen potwierdził także, że przedstawiciele Chin są zainteresowane transportem towarów do Kirkenes. Mogliby także zainwestować w rozbudowę lokalnego portu. Państwo Środka zyskałoby na tym, dzięki ułatwieniu transportu przez tzw. Północny Szlak Morski. Trasa jest o około 1/3 krótsza niż południowa, biegnąca przez Ocean Indyjski i Kanał Sueski.
Zarobek, miejsca pracy i szpiegostwo?
Norweska Służba Bezpieczeństwa (PST) skomentowała chińskie pomysły w tegorocznej ocenie bezpieczeństwa państwa. Funkcjonariusze zwrócili uwagę, że Państwo Środka będzie poszukiwało tzw. przyczółku na północy, by uzyskać dostęp do zasobów naturalnych oraz wpłynąć na kształt nowych szlaków handlowych. Przypominają także, że północny obszar Norwegii ma strategiczne znaczenia dla Norwegii i NATO przez wzgląd na m.in. bliskość Rosji i możliwość działalności w Arktyce.
Chiny są wskazywane, obok Rosji, za jedno z największych zagrożeń szpiegowskich. Porty morskie określane są jako odkryte cele wywiadowcze. Zapewniają m.in. dostęp do norweskiej infrastruktury krytycznej.
Źródła: NRK, MojaNorwegia.pl

Raport Norwegia
Twoje centrum aktualności i najnowszych wiadomości z Norwegii. Publikujemy dziesiątki informacji dziennie, abyś był zawsze na bieżąco. W jednym miejscu znajdziesz kluczowe informacje: od alertów pogodowych i sytuacji na drogach, przez doniesienia z rynku pracy, po najważniejsze wydarzenia z Oslo, Bergen, Stavanger i wszystkich regionów Norwegii.