Prawa do prywatności norweskich użytkowników Facebooka i Instagrama są naruszane każdego dnia, w którym Meta nie dostosowuje się do wymagań Norwegii.
stock.adobe.com/ fot. Tada Images/ tylko do użytku redakcyjnego
Norweski Urząd Ochrony Danych skierował przeciwko Meta pozew na kwotę 82 milionów koron i ogłosił tego lata, że gigant social mediów będzie otrzymywać dzienną karę w wysokości 1 miliona koron za naruszenie ustawy o danych osobowych.
W październiku Meta ponownie pozwała Datatilsynet. Pozew ten został już wycofany, potwierdza NRK, ale firma nie zrezygnowała ze swoich roszczeń wobec norweskiego organu ochrony danych. Dodatkowo Europejska Rada ds. Prywatności zdecydowała, że zakaz marketingu opartego na targetowaniu na Facebooku i Instagramie również zostanie rozszerzony i będzie miał zastosowanie na całą UE i EOG.
Nie dają za wygraną
Firma Marka Zuckerberga i norweski organ ochrony danych spotkali się jesienią tego roku w sądzie rejonowym w Oslo. Następnie Meta zwróciła się o tzw. tymczasowy nakaz sądowy przeciwko decyzji Norweskiego Urzędu Ochrony Danych. Sąd rejonowy uznał, że Meta nie ma wystarczających podstaw, aby wystąpić o wydanie nakazu.
Teraz sam pozew jest wycofywany, ale Meta ogłosiła sprzeciw zarówno wobec norweskiej decyzji, jak i rozszerzenie jej na całą UE i EOG.
Rzecznik Meta powiedział NRK, że firma zamierza zapłacić grzywnę, ale sprawa nie została rozstrzygnięta. Uważa, że bardziej słuszne jest stwierdzenie, że sprawa została zawieszona do czasu rozpatrzenia odwołania od Rady ds. Prywatności w sądach UE.
Naruszają prywatność
Norweski organ ds. ochrony danych uważa, że marketing Meta jest nielegalny, ponieważ wiąże się z bardzo inwazyjnym monitorowaniem użytkowników. Zdaniem urzędu firma nie zastosowała się do zakazu wykorzystywania danych osobowych do celów reklamowych opartych na inwigilacji.
Prawa do prywatności norweskich użytkowników Facebooka i Instagrama są naruszane każdego dnia, w którym Meta nie dostosowuje się do wymagań Norwegii, napisał Datatilsynet w komunikacie prasowym po ogłoszeniu decyzji. Meta wprowadziła między innymi usługę płatności, która gwarantuje, że użytkownikowi nie wyświetlają się indywidualnie dopasowane reklamy. Firma uważa, że rozwiązuje to zastrzeżenia Norweskiego Urzędu Ochrony Danych i Norweskiej Rady ds. Prywatności.
Źródła: Datatilsynet, NRK, MojaNorwegia.pl