Z promocji korzystają największe norweskie sieci spożywcze.
Fot. Wolfmann / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)
Norweska Rada Konsumentów domaga się ograniczenia promocji „trzy w cenie dwóch”, która popularna jest w sieciach spożywczych. Organizacja twierdzi, że zaprzestanie tego typu działań pomoże ograniczyć marnotrawienie jedzenia. Przygotowano w tym celu plan, który zakłada działania na nadchodzącą dekadę.
Rada Konsumentów poinformowała o pomyśle 29 września. Data została wybrana nieprzypadkowo – jest to ustanowiony przez ONZ Międzynarodowy Dzień Marnotrawienia Żywności. – Wiele osób pragnie przestać marnotrawić żywność. Spełnienie tego celu postrzegane jest jako bardzo trudne. Jednym z powodów takiego zachowania jest fakt, że kupujemy więcej jedzenia niż potrzebujemy. Kuszące są przede wszystkim oferty „trzy w cenie dwóch” – zauważył Inger Lise Blyverket z Rady Konsumentów.
Sieci spożywcze są współodpowiedzialne za marnotrawstwo?
Rada Konsumentów zwraca uwagę, że odpowiedzialność za marnowanie jedzenia nie może spoczywać wyłącznie na konsumentach. – Sieci od dawna obiecują zrezygnowanie z oferty „trzy w cenie dwóch”. Żadna z nich nie wprowadziła jednak pomysłu w życie. Muszą to teraz zrobić. Konsumenci muszą mieć większy wpływ na to, ile sztuk produktu kupić – dodaje Inger Lise Blyverket. W wyniku porozumienia branżowego, sieci spożywcze postanowiły zredukować kłopotliwą promocję o 30 proc. do 2025 roku oraz o 50 proc. do 2030 roku.
Przeciętny mieszkaniec Norwegii marnuje rocznie 42 kilogramy jedzenia.
Źródło: Fotolia/Royalty-Free
Działania Norwegii są zgodne z założeniami przyjętymi przez ONZ oraz UE. Unia Europejska podjęła kroki, które pozwolą wypełnić zalecenia agendy przyjętej przez ONZ w 2015 roku. Jej celem jest zmniejszenie o połowę ilości zmarnowanego pożywienia do 2030.