Bergen-Arna: Pierwszy taki tunel w historii norweskich kolei

Przewiercenie się przez skałę zajęło Norwegom 20 miesięcy screenshot/At.no/Espan Braata
Zastosowaliśmy przełomowe rozwiązanie. To pierwszy tunel wywiercony przez nas taką technologią i ogromne wydarzenie historyczne dla norweskich kolei”
Innowacyjne rozwiązania i długie godziny wiercenia
Prace rozpoczęto w 2015 r. a maszyna pracowała aż 3850 godzin. Całość zajęła aż 20 miesięcy. Dzięki Urikkemaskinen wywiercono ponad 6 km w 7-kilometrowym tunelu.
Długo, ale bez ryzyka
Długi czas budowy i duża liczba samochodów ciężarowych na drogach dały się we znaki żyjącym tu Norwegom. Każdego dnia teren budowy opuszczały dziesiątki ciężarówek wypełnionych skałami. Pył, hałas i ruch w okolicy tunelu był dla żyjących tu sporym kłopotem. – Rzeczywiście, do zarządu wpłynęły skargi, jednak nie było ich wiele. Ludzie znieśli remonty bez większych problemów, mimo że zajęło nam to naprawdę sporo czasu. I jesteśmy im za to wdzięczni – deklaruje przedstawiciel BaneNor.
Niekonwencjonalne rozwiązanie wzbudziło sporo głosów sprzeciwu już w fazie projektu: tradycjonaliści opowiadali się za zrezygnowaniem z maszyny, która może utrudnić życie okolicznym mieszkańcom, podczas gdy zwolennicy „mechanicznego kreta” podkreślali, że TBM pozwoli uniknąć ryzykownych drgań. Nowoczesna maszyna rzeczywiście spełniła swoją rolę, a kierownik projektu nazywa całą operację „ważnym wydarzeniem historycznym dla norweskich kolei”.
Średnica głowicy wiertła: 9,33 m
Waga wiertła: 223 tony
Waga maszyny: 1800 ton
Długość maszyny: 155 metrów

To może Cię zainteresować
29-08-2017 15:09
6
0
Zgłoś