Kredyt konsumencki w Norwegii
Eff.rente 14,0%, 65 000kr. over 5 år,etablering 950kr., Totalt 89 093 kr.
Sprawdź
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Wszystko, co musisz wiedzieć o zmianie adresu Życie w Norwegii
info@multinor.no 19 grudnia 2018
08:00

Wszystko, co musisz wiedzieć o zmianie adresu

Skomentuj
Nieaktualny adres grozi zagubieniem ważnej korespondencji lub dostarczeniem jej pod niewłaściwy adres. fotolia.pl/royalty free
Każdy, kto mieszka w Norwegii, na pewno wie, jak ważny jest aktualny adres zamieszkania zarejestrowany w Folkeregister, czyli norweskim rejestrze ludności. To właśnie stamtąd urzędy, takie jak NAV lub Skateetaten pobierają adresy i wysyłają na nie odpowiednią korespondencję. Dlatego bardzo istotne jest  informowanie urzędu o każdej zmianie miejsca zamieszkania – często ma ona decydujące znaczenie w przyznaniu wielu świadczeń czy też dokumentów z norweskich instytucji.
Reklama

Kiedy należy skontaktować się z Folkeregister w sprawie zmiany adresu?

1. Kiedy przeprowadzamy się do Norwegii na dłużej niż 6 miesięcy. W tym przypadku musimy zgłosić swój przyjazd w ciągu 8 dni po przybyciu do Norwegii. Dodatkowo trzeba pamiętać, że należy uzyskać rejestrację pobytu, czyli registeringsbevis. Aby otrzymać taki dokument, należy udać się na posterunek policji, uprzednio umawiając się na wizytę przez stronę UDI – Utlendingsdirketoratet.

2. Kiedy przeprowadzamy się z jednego miejsca zamieszkania do drugiego. Należy powiadomić o tym urząd w ciągu 8 dni. Jeśli mieszkamy w Norwegii ze swoją rodziną lub partnerem i przeprowadzamy się do tego samego miejsca, możemy zgłosić tę zmianę za nich.

3. Kiedy zmieniamy lub dodajemy adres pocztowy – w sytuacji, gdy chcemy, aby urzędy nie wysyłały ważnych pism na adres, który jest zarejestrowany w Folkeregister. Informowanie o tych zmianach dokonuje się przez logowanie do systemu Altinn, jeśli jednak nie mamy możliwości logowania się, możemy wysłać te informacje na odpowiednim formularzu pocztą. Należy także pamiętać o tym, by o zmianach poinformować pocztę.

4. Kiedy wyjeżdżamy z Norwegii na dłużej niż 6 miesięcy i wymeldowujemy się. Odpowiedni formularz należy wypełnić na 14 dni przed wyjazdem.

Zameldować oraz wymeldować się mogą tylko osoby, które posiadają stały numer personalny. Osoby z tymczasowym numerem personalnym, czyli D-numerem mogą zgłaszać jedynie adres pobytu oraz aktualizować informacje o adresie korespondencyjnym. Wnioskując o zmianę adresu, należy załączyć do podania dokument tożsamości.

Dlaczego zgłaszanie swojego adresu jest takie ważne?

Nieaktualny adres grozi zagubieniem ważnej korespondencji lub dostarczeniem jej pod niewłaściwy adres. Jest to ważne, jeśli czekamy na pismo z NAV lub Skateetaten. Przez niedostarczenie takiego pisma, możemy stracić prawo do odwołania się, ponieważ ma on określony termin. W przypadku wszelkich zasiłków, takich jak: zasiłek ojcowski, opiekuńczy czy też zasiłek dla bezrobotnych ważne jest, że NAV często prosi o dosłanie dodatkowej dokumentacji. I w tym przypadku bardzo ważne jest, aby mieć aktualny adres zamieszkania. Warto więc jak najszybciej informować Folkeregister o każdej zmianie. Zgłaszanie aktualnego adresu w Norwegii jest bardzo proste, a oszczędza nam wielu  niepotrzebnych problemów. 


Artykuł powstał we współpracy z firmą Multinor.
Reklama
Osoby mające pytania na temat zmiany adresu w Norwegii zapraszamy do kontaktu

Bezpłatna konsultacja telefoniczna MultiNOR:
pn-pt: 8:00-18:00
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych

Bliżej nas