W ubiegłym roku ponad 60 proc. wszystkich napojów bezalkoholowych sprzedawanych w Norwegii nie zawierało cukru.
wikimedia.org/ fot. Wolfmann/ https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
W ubiegłym roku w Norwegii sprzedano prawie 541 milionów litrów napojów bezalkoholowych, z których 36 proc. to napoje gazowane z cukrem. W jednym litrze Fanty i kilku innych rodzajach popularnych napojów znajduje się około 52 kostek cukru, co oznacza, że w 2020 roku Norwegowie spożyli ich 9 360 000 000.
Jednocześnie według Investigate Europe w norweskiej i szwedzkiej Fancie jest ponad dwa razy więcej cukru niż w napojach gazowanych tej samej marki w trzech krajach Europy Zachodniej. Podczas gdy w Norwegii na 100 mililitrów Fanty przypada 10,6 grama cukru, jego zawartość w popularnym napoju w Wielkiej Brytanii wynosi tylko 4,6 grama na 100 mililitrów, zaś w Hiszpanii i Portugalii 4,5 grama.
Tymczasem decyzją rządu w ramach tegorocznego projektu budżetowego od 1 lipca zarówno słodkie, jak i bezcukrowe napoje bezalkoholowe będą w Norwegii objęte obniżką podatków. Zdaniem Sekretarz Generalnej Krajowego Stowarzyszenia Zdrowia Publicznego – Miny Gerhardsen, która wyliczyła, że rok temu Norwegowie wypili ponad 9 miliardów kostek cukru – redukcja podatków może stanowić wyzwanie związane ze zwalczaniem otyłości w Norwegii, do której w dużej mierze prowadzą słodzone napoje.
Boi się otyłości w społeczeństwie
Jak głosi raport Investigate Europe, jedna kostka liczy sobie około 2 gramów cukru. Oznacza to, że w kubku z Fantą w Norwegii jest około 26 kostek cukru, podczas gdy jej brytyjska wersja zawiera nieco ponad 11 kostek.
Według Urzędu ds. Zdrowia okazuje się jednak, że spożycie cukru w Norwegii z czasem znacznie spadło, z 43 do 24 kilogramów na osobę rocznie w latach 2000-2019, a w ciągu tych dziesięciu lat spożycie cukru spadło o 25 proc. W ubiegłym roku natomiast ponad 60 proc. wszystkich napojów bezalkoholowych sprzedawanych w Norwegii nie zawierało cukru.
W ubiegłym roku w Norwegii sprzedano prawie 541 milionów litrów napojów bezalkoholowych, z których 36 proc. to napoje gazowane z cukrem.
wikimedia.org/ fot. Wolfmann/ https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
Sekretarz generalna Krajowego Stowarzyszenia Zdrowia Publicznego Mina Gerhardsen uważa jednak, że odsetek ten jest zbyt niski, a nowe postanowienie rządu – chociaż miało sprzyjać norweskiej gospodarce na poczet handlu transgranicznego – niesie za sobą ryzyko, że trend się odwróci, ponieważ słodkie napoje gazowane będą tańsze. Te zaś zawierają tylko puste kalorie, psują stan uzębienia i zwiększają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Gerhardsen oczekuje teraz od producentów napojów odpowiedzialności społecznej.
Organizacja branżowa NHO Mat og Drikke informuje, że dzisiejszy podatek wynosi 2,09 NOK za litr, a zmieni się na 1,82 NOK za litr. Ma to zwiększyć przewagę norweskich producentów w stosunku do szwedzkich konkurentów.
Koncerny dbają o niskokaloryczne produkty w ofercie
Przedstawiciele branży napojów i browarów bronią się jednak, bo przecież Norwegia jest także na szczycie w skali świata pod względem spożycia bezcukrowych napojów bezalkoholowych. Nicolay Bruusgaard z Ringnes Bryggerier powiedział na łamach norweskiej prasy, że koncern chce, by do końca 2022 roku 90 proc. napojów dystrybuowanych przez Ringnes nie zawierało dodatku cukru.
W raporcie „Rozwój norweskiej diety 2020” Norweski Urząd ds. Zdrowia pisze, że odsetek osób, które przynajmniej raz dziennie piły napoje gazowane lub soki z cukrem, zmniejszył się z 15 proc. w 2015 roku do 7 proc. w 2019 roku. Najwięcej słodzonych napojów piją osoby w grupie wiekowej 16–24 lata, ogółem więcej mężczyzn niż kobiet piło codziennie słodkie napoje, młodsi częściej niż starsi, oraz ci z niższym wykształceniem więcej niż ci z wyższym.
Ringnes sprzedaje jedne z najpopularniejszych napojów w Norwegii, takie jak Pepsi Max, Solo, Farris i Battery. Jednak wśród konsumentów popularnością cieszą się także inne ich produkty w lekkiej wersji, czyli Solo Super, Pepsi bez cukru, Villa Lett i Mozell Light. Wiosną 2020 r. udział Ringnes w rynku bezcukrowych napojów wyniósł ponad 85 proc. Łącznie na rynku norweskim ponad 60 proc. wolumenu nie zawiera cukru.
06-07-2021 01:50
0
-1
Zgłoś
02-07-2021 21:14
4
0
Zgłoś
02-07-2021 00:15
1
0
Zgłoś
29-06-2021 20:49
0
-18
Zgłoś
29-06-2021 08:25
0
-1
Zgłoś
29-06-2021 04:40
0
0
Zgłoś
29-06-2021 00:09
1
0
Zgłoś
28-06-2021 23:08
0
-11
Zgłoś
27-06-2021 12:42
1
0
Zgłoś
27-06-2021 12:29
0
0
Zgłoś