Obroty sklepów spożywczych w listopadzie i grudniu wyniosą 56 miliardów koron.
NTB/Virke materiały prasowe
Po dwóch latach wysokiego wzrostu cen, rekordowo wysokich rachunków za prąd i ujemnego wzrostu płac realnych statystyki dotyczące norweskiej ekonomii wskazują na wyraźną poprawę sytuacji finansowej mieszkańców kraju fiordów. Szacuje się, że gospodarstwa domowe wydadzą na tegoroczne świąteczne zakupy średnio blisko 25 tys. koron.
W porównaniu z 2023 stanowi to wzrost o 3,5 proc., pisze Konfederacja Norweskich Przedsiębiorstw (Virke) w listopadowym komunikacie prasowym. Norwegowie są gotowi wydać więcej pieniędzy na świąteczne prezenty, żywność, ubrania, dekoracje i uroczystości. W listopadzie i grudniu każde gospodarstwo domowe wydaje średnio 24 900 koron. Oczekuje się, że całkowity obrót za listopad i grudzień osiągnie 138,7 miliarda koron.
Jedzenie i prezenty
Grudzień jest tradycyjnie najważniejszym miesiącem dla handlu detalicznego i Virke przewiduje, że tylko w tym okresie zostanie wydane 71,4 miliarda koron, średnio po 12 824 koron na gospodarstwo domowe, a to więcej o 22 proc. w porównaniu z resztą roku.
Handel bożonarodzeniowy jest szczególnie ważny dla niektórych branż, takich jak sklepy z zabawkami, jubilerskie i księgarnie. Sklepy z zabawkami będą miały w grudniu trzykrotnie większe obroty niż w pozostałych miesiącach roku, natomiast jubilerzy i księgarnie odnotują 2,5-krotny wzrost.
Ogólne statystyki mówią o ożywieniu gospodarczym, ale nadal wiele osób zmaga się z wysokimi kosztami życia.Źródło: Fot. Adobe Stock, licencja standardowa
Żywność i napoje stanowią aż 42 proc. całkowitego obrotu świątecznej sprzedaży detalicznej, co obejmuje sieci spożywcze, Vinmonopolet i mniejsze sklepy. Obroty sklepów spożywczych w listopadzie i grudniu wyniosą 56 miliardów koron, co oznacza wzrost o 4,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
Nie każdego stać
Zakupy online również cieszą się coraz większą popularnością i mieszkańcy Norwegii z roku na rok wydają przez internet rosnące kwoty. Virke spodziewa się, że zakupy online w listopadzie i grudniu osiągną wartość 31 miliardów koron. To więcej o 6 proc. niż w 2023 roku.
Czarny Piątek i Czarny Tydzień również stały się ważnym elementem świątecznych zakupów. 62 proc. osób, które planują zakupy podczas Czarnego Tygodnia, twierdzi, że kupi prezenty świąteczne.
Ogólne statystyki mówią o ożywieniu gospodarczym, ale nadal wiele osób zmaga się z wysokimi kosztami życia. Takie organizacje charytatywne, takie jak Błękitny Krzyż, Armia Zbawienia i Czerwony Krzyż, pomagają rodzinom w Norwegii przeżyć dobre Święta Bożego Narodzenia.
30-11-2024 15:12
13
0
Zgłoś
29-11-2024 22:19
1
0
Zgłoś