Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

6
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Turystyka

To najdłuższy tunel pieszo-rowerowy na świecie: niedługo wielkie otwarcie

Natalia Szitenhelm-Smeja

12 marca 2023 16:00

Udostępnij
na Facebooku
1
To najdłuższy tunel pieszo-rowerowy na świecie: niedługo wielkie otwarcie

Tunel rowerem można pokonać w ciągu 8-10 minut. Iver Daaland Åse / Bybanen Utbygging/materiały prasowe

15 kwietnia w Bergen swoje podwoje dla cyklistów i pieszych otworzy najdłuższy tego typu tunel na świecie - trasa biegnie przez prawie 3 kilometry.
Fyllingsdalstunnelen łączy dzielnicę Minde z Fyllingsdalen, poprowadzono go równolegle do ostatniej części linii 2 z Bybanen (systemu tramwajowego działającego w Bergen), od Kristianborg do centrum handlowego Oasen, informuje gmina. - W Bergen lubimy bić rekordy, więc teraz otwieramy najdłuższy tunel rowerowy na świecie - zachwala inwestycję Rune Bakervik, przewodniczący rady miasta. - Wiele osób będzie tam też trenować. Inwestycja otwiera dużo możliwości do organizowania wyścigów i zawodów - dodaje.

Miał być tunelem ewakuacyjnym, jest trasą rowerową

Początkowym zamysłem powstania konstrukcji było wyłącznie stworzenie tunelu ewakuacyjnego dla pasażerów tramwajów, jednak z czasem postanowiono, że powstać ma tam trasa pieszo-rowerowa.
Poniżej video z testowego przejazdu przed wielkim otwarciem: 
Verdens lengste sykkeltunnel (3 km)
Trasa ma sześć metrów szerokości, z czego 3,5 metra to ścieżka rowerowa, zaś 2,5 metra przeznaczono dla pieszych. Tunel rowerem można pokonać w ciągu 8-10 minut, pieszo zajmie to ok. 45 minut. Fyllingsdalstunnelen to pierwsza część nowej ścieżki dla pieszych i rowerzystów, która biegnie z Fyllingsdalen aż do centrum Bergen, mierzącej w sumie 7,8 km.
Ścieżka rowerowa znajduje się po lewej stronie. Część po prawej - dla pieszych - pokryto niebieskim materiałem amortyzującym.

Ścieżka rowerowa znajduje się po lewej stronie. Część po prawej - dla pieszych - pokryto niebieskim materiałem amortyzującym. Źródło: Iver Daaland Åse / Bybanen Utbygging/materiały prasowe

Władze Bergen informują, że w całym tunelu zainstalowano monitoring, co 250 m znajdują się też kolumny telefonów alarmowych. W tunelu ponadto zainstalowano systemy nagłaśniające w razie nadawania komunikatów.
W połowie trasy w tunelu znajduje się duży podświetlany zegar słoneczny

W połowie trasy w tunelu znajduje się duży podświetlany zegar słoneczny Źródło: Iver Daaland Åse / Bybanen Utbygging/materiały prasowe

Tunel nie będzie czynny całą dobę. Godziny otwarcia Fyllingsdalstunnelen: 5:30-23:30

Wielkie otwarcie

W weekend 15-16 kwietnia nastąpi huczne otwarcie tunelu.

15 kwietnia o godz. 9 nastąpi uroczyste przecięcie wstęgi. O 10 rozpoczną się właściwe obchody otwarcia. Na trasie odbędzie się m.in. wyścig dla biegaczy (na dystansie 3 km tylko przez tunel, i 5 km przez tunel i miasto). By wziąć udział w wyścigu, należy się zarejestrować (obowiązuje wpisowe: osoby do 18 roku życia płacą 295 NOK, powyżej 18 roku życia - 395 NOK).
Oprócz tego przewidziano również wyścig rowerowy dla najmłodszych (również dla tych, którzy będą “ścigać się” na trójkołowcach dla dzieci). Między godz. 13:30-15 dla pieszych przewidziany jest zaś spacer w spokojnym tempie, gdzie z całą rodziną można zwiedzić tunel.
Szczegółowy harmonogram otwarcia tutaj
Dzień później - 16 kwietnia tunel zostanie w pełni otwarty dla ruchu rowerowego. Tego dnia o godz. 11 odbędzie się także parada rowerowa, której trasa biegnie aż do centrum Bergen - chętni by wziąć udział w paradzie, nie muszą się rejestrować. 

Organizatorzy informują, że program może ulec zmianie, należy więc śledzić go na bieżąco na stronie.

Decyzja zapadła w 2016

O tym, że w Bergen ma powstać najdłuższy tunel pieszo-rowerowy na świecie, zdecydowano pod koniec 2016 roku. Wówczas, w związku z planem wydłużenia Bybanen do Fyllingsdalen, Wydział Planowania zaproponował budowę połączonego tunelu ewakuacyjno-rowerowego przez Løvstakken. Argumentem do budowy tunelu był także fakt, że w tamtym okresie na rowerze jeździło ok. 3 proc. mieszkańców Bergen, inwestycja miala więc zachęcić ich do częstszego wybierania podróży jednośladem.
Miljoloftet, Bergen kommune, MojaNorwegia
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Dorota Wierzbinska

14-03-2023 08:56

Milo czytac o tym imponujacym tunelu i projekcie, w ktorym mialo sie swoj skromny udzial.od strony HMS Dodam, ze pracowali przy nim rowniez inni Polacy, z roznych firm. Rowerzystom i milosnikom joggingu, czy spacerow w swierle kolorowych reflektorow zycze milych wrazen.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok