Według raportu roczna strata norweskiego budżetu ma wynosić 460 mln koron do 2028 r. po zmonopolizowaniu usług kolejowych.
stock.adobe.com/ fot. valeriyap/ tylko do użytku redakcyjnego
Flytoget – norweska szybka kolej łącząca lotnisko Oslo Gardermoen m.in. ze stołecznym dworcem głównym – uważa, że przekazanie usługi przewoźnikowi Vy jest kiepskim pomysłem i będzie kosztować państwo 1,4 miliarda koron. Próbuje tego dowieść w najnowszym raporcie.
Wojna na słowa między Vy i Flytoget nasila się. Zdaniem polityków żadna z firm nie miała gwarancji kontynuacji działalności w ramach konkurencyjnego przetargu na kolej. Rząd podjął jednak decyzję o przekazaniu Vy całego ruchu pociągów we wschodniej Norwegii. Połączenie Oslo z lotniskiem Gardermoen zostanie zmienione pod koniec 2028 roku. Ma to związek z nowym kontraktem transportowym na pakiet Østlandet 2, który będzie obsługiwać właśnie Vy.
Nierealistyczna wizja?
Według raportu roczna strata norweskiego budżetu ma wynosić 460 mln koron do 2028 r. po zmonopolizowaniu usług kolejowych. Obliczono ją na podstawie zysku Flytoget, podczas gdy sektor publiczny opłaca pewną część biletów osobom podróżującym z Vy.
Flytoget uważa również, że decyzja o powierzeniu Vy odpowiedzialności za cały ruch pociągów we wschodniej Norwegii – w tym na trasie na lotnisko obsługiwanej przez samo Flytoget – opiera się na nieaktualnych danych na temat problemów z przepustowością. Z raportu wynika, że po takiej zmianie na drogach pojawi się także znacznie więcej samochodów.
– Obliczenia Vy opierają się na nierealistycznej wizji wzrostu liczby podróżujących pociągiem. O ile nam wiadomo, od rozpoczęcia działalności Flytoget w 1998 r. na kolei nie odnotowano 8-procentowego wzrostu, który stanowi dla nich podstawę – mówi dyrektor zarządzający Flytoget Ståle Nistov w rozmowie z NTB.
Kilka badań wykazało, że Flytoget jest bardziej popularne niż Vy.Źródło: wikipedia /CC BY-SA 4.0 autor: Øyvind Berg
Dodaje, że najszybszy bezpośredni pociąg między centrum Oslo a Gardermoen, który obecnie kursuje 19 minut, zniknie, zaś w pociągach między Drammen a Gardermoen będzie mniej miejsc, ponieważ umowa z Vy obejmuje pojedyncze składy. W jego opinii w statystykach spóźnień Vy też przegrywa z Flytoget.
Więcej pasażerów w pociągach
Partia Konserwatywna (Høyre) i Partia Postępu (FrP) także podchodzą do tematu sceptycznie. – Teraz rząd musi zrozumieć, że zamykanie najpopularniejszego połączenia kolejowego w Norwegii nie jest rozsądne – mówi Morten Stordalen z FrP w komentarzu dla NTB. – Z raportu jasno wynika, że pomysł połączenia Vy i Flytoget nie ma sensu. Rząd powinien jak najszybciej zdać sobie z tego sprawę i wycofać tę propozycję. Nikt nie zyska na zamknięciu Flytoget – dodaje Trond Helleland z Høyre.
Vy z kolei jest zdania, że po odebraniu konkurencji trasy na lotnisko więcej osób wsiądzie do pociągu, co wygeneruje większe dochody dla państwa, nawet jeśli znikną zyski Flytoget. Rząd także wątpi, czy tak dużo więcej osób wybierze samochód. Odwołuje się do raportu z 2018 r., z którego wynika, że 75 proc. pasażerów pociągów na lotnisko twierdziło, że podróżowałoby z Vy, gdyby była to jedyna opcja.
Dyrektor wykonawcza ds. komunikacji i public relations w Vy, Maris Holm, twierdzi, że Vy może również opracować produkt premium dla osób podróżujących służbowo lub ustalić nową cenę dla wszystkich osób udających się do portu lotniczego Gardermoen. W reakcji zaś Flytoget dziwi się, że Vy dopiero teraz chce opracować produkt premium podobny do tego, nad czym konkurencyjny przewoźnik pracował przez 25 lat, a który obecnie ma zostać zlikwidowany.
Kilka badań wykazało, że Flytoget jest bardziej popularne niż Vy. Gazeta Dagens Næringsliv napisała w maju, że Flytoget zajęło drugie miejsce w Norweskim Barometrze Klientów, podczas gdy Vy uplasowało się na 148. miejscu na 157 firm. Dziś pociąg Vy z Oslo S do Gardermoen kosztuje 118 koron, natomiast zakup biletu od Flytoget wynosi 230 koron.
Źródła: NTB, Nettavisen, tu.no
Reklama
28-11-2023 12:45
3
0
Zgłoś
27-11-2023 19:45
17
0
Zgłoś