Około 3600 przedsiębiorstw operujących także w Norwegii potrzebuje zgody.
stock.adobe.com/licencja standardowa
Od nowego roku tracą ważność krajowe licencje na przewozy towarowe i autokarowe w Norwegii. Bez nowego zezwolenia przewoźnikom z obu branż grozi kara w wysokości 60 tys. koron.
Państwowy Zarząd Dróg i Autostrad (Statens vegvesen) przypomina, że uprawnienia krajowe na transport dóbr i wycieczek (biały dokument z czerwoną obwódką) ważne są tylko do końca bieżącego roku. Od 1 stycznia 2025 każdy, kto zajmuje się licencjonowany przewozem towarów oraz turystów autokarem czy busem, musi posiadać licencję wspólnotową.
Mandaty również za zapominalstwo
Jeśli firmy świadczące takie usługi na norweskich drogach nie będą posiadały ważnych nowych uprawnień, od nowego roku mogą otrzymać karę w wysokości 60 tys. koron w przypadku zatrzymania podczas kontroli. Jeżeli przewoźnik nie będzie mieć przy sobie dokumentu, nawet ważnego, grozi mu mandat 6 tys. koron.
– Jeżeli zbyt długo zwleka się ze złożeniem wniosku o wymianę zezwoleń krajowych na wspólnotowe, nie możemy zagwarantować, że zdążymy na wydanie zaktualizowanych wersji przed nowym rokiem – mówi May Britt Berge Solheim ze Statens vegvesen.
Około 3600 przedsiębiorstw operujących także w Norwegii potrzebuje zgody i powinno otrzymać pismo od Altinn dotyczące sposobu ubiegania się o nową licencję. Czas realizacji wynosi od dwóch do czterech tygodni.
Ważne dodatkowe certyfikaty
Nowe zezwolenie wspólnotowe ma kolor niebieski i można go używać zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym.
Stary i nowy wygląd licencji na przewóz towarów i turystów.Statens vegvesen
Firmy ubiegające się o zmianę licencji krajowej na wspólnotową muszą dołączyć następującą dokumentację:
- Zaświadczenie o rejestracji działalności gospodarczej, numer organizacji.
- Certyfikat zawodowy menedżerów, kierowników transportu i dyrektorów.
- Zaświadczenie o podatku VAT i podatku od towarów i usług.
Certyfikaty nie mogą być starsze niż trzy miesiące.