Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

Transport i komunikacja

Projekt rozbudowy kolei do Tromsø jednak trafi do szuflady? „Przedłużenie Nord-Norgebanen się nie opłaca”

Monika Pianowska

29 września 2023 08:30

Kopiuj link
Projekt rozbudowy kolei do Tromsø jednak trafi do szuflady? „Przedłużenie Nord-Norgebanen się nie opłaca”

Dalszą rozbudowę północnego połączenia proponowano od chwili ukończenia Nordlandsbanen w 1962 r. flickr.com/David Gubler/https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/

Norweski Urząd ds. Kolei (Jernbanedirektoratet) przedstawił nowy raport dotyczący budowy Nord-Norgebanen, linii kolejowej rozciągającej norweską sieć kolejową na północ kraju. Analiza nie spodobałaby się zwolennikom projektu, ponieważ komisja odradza jego realizację mi.in. ze względu na koszty.
FHI - Badanie zdrowia publicznego w Norwegii
Reklama
Urząd twierdzi, że pełne zagospodarowanie przedłużenia połączenia kolejowego z Fauske do Tromsø będzie kosztować 281 miliardów koron, a to więcej, niż wcześniej zakładano. Będzie to zatem nieopłacalne, ale raport wskazał szkodliwość dla klimatu jako kolejny argument.

To nie pierwszy raz

Propozycja rozbudowy Nord-Norgebanen nie jest nowa, ale Storting zarządził jej ponowne zbadanie.
W przeszłości przeprowadzono kilka analiz na temat budowy linii kolejowej na północ: w 1992, 2011 i 2019 roku. Okazuje się, że szacowane koszty znacznie wzrosły na całej trasie o długości 370 km. Cztery lata temu budowa miałaby wynieść 133 miliardy koron, łącznie z boczną trasą do Harstad. Obecna cena ponad 200 miliardów miałaby jednak dotyczyć wyłącznie trasy pomiędzy Fauske i Tromsø.
Dalszą rozbudowę północnego połączenia proponowano od chwili ukończenia Nordlandsbanen w 1962 r. Już w latach 70. XX wieku istniały plany dotyczące Nord-Norgebanen aż do Tromsø.
W 1989 r. Partia Pracy, sprawująca wówczas władzę, zaproponowała budowę kolei i powstał raport dotyczący okresu 1990–1993. Partie chciały ponadto zbadać możliwość połączenia z Kirkenes przez Nikel do Murmańska w ówczesnym Związku Radzieckim. W kwietniu 1990 r. Ministerstwo Transportu stwierdziło, że rozbudowa Nord-Norgebanen będzie kosztować 15 miliardów koron.
25 lutego 1994 r. ówczesny minister transportu Kjell Opseth definitywnie porzucił jednak plany rozbudowy Nord-Norgebanen po tym, jak ustalono, że koszty przedłużenia linii będą dziesięciokrotnie wyższe niż korzyści.
Ambicja budowy linii kolejowej do Tromsø spotkała się z szerokim poparciem w Stortingu.

Ambicja budowy linii kolejowej do Tromsø spotkała się z szerokim poparciem w Stortingu.Źródło: stock.adobe.com/licencja standardowa

Następnie dopiero w Krajowym Planie Transportowym na lata 2019–2029 zdecydowano, że należy rozważyć możliwość rozbudowy Nord-Norgebanen z Fauske do Tromsø z połączeniem do Ofotbanen w Narwiku.
1 lipca 2019 r. Norweski Urząd ds. Kolei przedstawił analizę kosztów dotyczącą tego projektu, a kosztorys opiewał na kwoty od 113 do 120 miliardów koron. Według obliczeń tor nie byłby opłacalny ekonomicznie, a strata netto wyniosłaby od 46 do 109 miliardów koron.

Są inne priorytety

Teraz znów ambicja budowy linii kolejowej do Tromsø spotkała się z szerokim poparciem w Stortingu. To Partia Pracy zapewniła w 2021 r. większość dla przeprowadzenia kolejnego badania projektu Nord-Norgebanen.
Wnioski ogłoszono w środę. Chociaż komisja jest stanowczo sceptyczna wobec projektu, minister transportu Jon-Ivar Nygård podkreśla, że ​​to politycy ustalają ostateczne priorytety. Dlatego nie chce jeszcze odkładać pomysłu do szuflady i liczy na dalszą dyskusję.
Część polityków zapowiada, że będzie walczyć o kontynuację projektu, ale inni, z bardziej neutralnym podejściem, zalecają skupić się na innych aspektach rozwoju północnej części Norwegii, na przykład potrzebie inwestowania m.in. w porty i drogi okręgowe, a także obniżenia cen biletów lotniczych.
Źródła: NRK, E24, Dagbladet
0
0
0
0
0
Gość
Wyślij

Raport Norwegia

Twoje centrum aktualności i najnowszych wiadomości z Norwegii. Publikujemy dziesiątki informacji dziennie, abyś był zawsze na bieżąco. W jednym miejscu znajdziesz kluczowe informacje: od alertów pogodowych i sytuacji na drogach, przez doniesienia z rynku pracy, po najważniejsze wydarzenia z Oslo, Bergen, Stavanger i wszystkich regionów Norwegii.

Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok