Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Transport i komunikacja

Pierwszy na świecie bezemisyjny i bezzałogowy kontenerowiec na finiszu. Stworzyła go norweska stocznia

Monika Pianowska

06 września 2021 11:00

Udostępnij
na Facebooku
1
Pierwszy na świecie bezemisyjny i bezzałogowy kontenerowiec na finiszu. Stworzyła go norweska stocznia

Aby przetestować wszystkie systemy, początkowo na trasie między Herøya a Brevik na jego pokładzie będzie się jednak znajdować zredukowana załoga. Yara/ materiały prasowe/ fot. Knut Brevik Andersen/Wilhelmsen Ship Service

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwszy na świecie autonomiczny, a zarazem bezemisyjny statek towarowy wyruszy w dziewiczy rejs jeszcze przed końcem bieżącego roku. Yara Birkeland, wykonany na zamówienie producenta nawozów – firmy Yara International AS – odbędzie swoją pierwszą podróż między dwoma norweskimi miastami.
Aby przetestować wszystkie systemy, początkowo na trasie między Herøya a Brevik na jego pokładzie będzie się jednak znajdować zredukowana załoga. Finalnie wszystkie manewry autonomicznego kontenerowca będą monitorowane z trzech lądowych centrów kontroli danych, pisze CNN. Wszystkie operacje załadunku, rozładunku i cumowania również będą ostatecznie działać przy użyciu autonomicznej technologii, zapewnia w rozmowie z portalem Jon Sletten, kierownik fabryki Yara.

Ma odciążyć transport drogowy i zmniejszyć zanieczyszczenia

Yara Birkeland został zaprojektowany w 2017 roku w celu zmniejszenia emisji tlenków azotu, gazów cieplarnianych i dwutlenku węgla, a także przeniesienia ładunków z dróg do morza. Jego budową zajęła się stocznia VARD, a w projekt zaangażowała się także spółka Kongsberg Maritime.
Kontenerowiec Yara Birkeland pierwotnie miał wypłynąć już w zeszłym roku, ale pandemia covid-19 w połączeniu z wyzwaniami logistycznymi opóźniła jego start.

Kontenerowiec Yara Birkeland pierwotnie miał wypłynąć już w zeszłym roku, ale pandemia covid-19 w połączeniu z wyzwaniami logistycznymi opóźniła jego start. Yara/materiały prasowe

Ten pierwszy na świecie autonomiczny statek towarowy na prąd będzie w stanie przetransportować na raz 103 kontenery i osiągnąć prędkość maksymalną 13 węzłów. Jak powiedział Sletten, zasili go natomiast akumulator o mocy 7 MWh i pojemności „około tysiąca razy większej niż jeden samochód elektryczny”.
Kontenerowiec Yara Birkeland pierwotnie miał wypłynąć już w zeszłym roku, ale pandemia covid-19 w połączeniu z wyzwaniami logistycznymi opóźniła jego start. Nie jest to pierwszy autonomiczny statek – pionierski bezzałogowy prom zwodowano w Finlandii w 2018 r. – ale jest za to pierwszy autonomiczny i w pełni elektryczny kontenerowiec, zapewniają jego producenci.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


mefisto2114@wp.pl

07-09-2021 13:42

Ale my go budowaliśmy a kadłub przyszedł z Rumunii, Norwegowie tylko na odbiorach byli

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok