Transport i komunikacja
Jeden z faworytów od Tesli doczekał się liftingu. Model 3 w odświeżonej wersji dostępny od jesieni

Od premiery sześć lat temu Model 3 sprzedał się na całym świecie w ponad dwóch milionach egzemplarzy. stock.adobe.com/ fot. jetcityimage/ tylko do użytku redakcyjnego
Tesla Model 3, jeden z najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych na świecie, doczekał się zmodernizowanej wersji na rok 2024. Ulepszony model będzie miał m.in. inny wygląd i większy zasięg. Odświeżony egzemplarz zaprezentowano już w Lillestrøm.
Bardziej nowoczesny i bezpieczniejszy
Jak sugerują zdjęcia, najbardziej oczywistą zmianą będzie gruntownie odnowiony przód, który ma zmniejszyć opór powietrza, jednocześnie redukując hałas wiatru. Tesla podkreśla, że „pozostaje wierna eleganckiej, uporządkowanej estetyce” Modelu 3. Nowe tylne światła w kształcie litery C będą zintegrowane z pokrywą bagażnika.
Od premiery sześć lat temu Model 3 sprzedał się na całym świecie w ponad dwóch milionach egzemplarzy. W Norwegii liczba ta przekroczyła 40 tys., co czyni go drugim najlepiej sprzedającym się samochodem Tesli w kraju fiordów – po Modelu Y.
Według Tesli ponad połowa części w samochodzie została wymieniona. Najbardziej rzuca się w oczy nowy, wzmocniony przód. Światła są teraz całkowicie zagłębione, co nadaje im bardziej nowoczesny wygląd, a ponadto powinny oświetlać drogę lepiej niż w starszym istniejącym modelu. Prędkości ładowania pozostają niezmienione: standardowy samochód osiąga maksymalną moc 170 kW, a wersja Long Range zwiększa ją do 250 kW.
Jeśli chodzi o prędkość na prostej, marka podaje czas od 0 do 100 km/h wynoszący 6,1 s w przypadku podstawowego samochodu o mocy 245 KM i 4,4 s w przypadku modelu Long Range o mocy 351 KM, przy czym w obu przypadkach zastosowano te same układy napędowe, co w samochodzie przed liftingiem. Tesla nie potwierdziła jeszcze danych dotyczących Modelu 3 Performance z napędem na cztery koła i mocy 456 KM.
Zmiany także w środku
Inne funkcjonalne zmiany wizualne obejmują wprowadzenie zoptymalizowanych pod względem aerodynamicznym konstrukcji kół oraz „ulepszonych” ścian bocznych opon w przypadku kół 18-calowych i 19-calowych, które poprawiają amortyzację.
Tesla podkreśla również, że przednie i tylne drzwi zostały konstrukcyjnie wzmocnione, zgodnie z bardziej rygorystycznymi przepisami dotyczącymi wypadków. Jeśli chodzi o wymiary fizyczne, nowy model jest o 2,6 centymetra dłuższy, o jeden milimetr szerszy i dwa milimetry niższy. Zwiększył się też bagażnik – 594 litry w porównaniu do 561.
Nowy Model 3 nie wprowadza we wnętrzu żadnych większych zmian, za to auto otrzymało oświetlenie Ambiente z możliwością wyboru koloru, przeprojektowaną konsolę środkową, wentylowane siedzenia oraz więcej przycisków na kierownicy. Z kierownicy usunięto obie dźwignie, podobnie jak w Modelu S i X. Dźwignię zmiany biegów można teraz znaleźć na ekranie, a kierunkowskazy w postaci przycisków po lewej stronie kierownicy.
Ceny pójdą w górę
Ekran ma ten sam rozmiar co poprzednio (15,4 cala), ale z cieńszymi krawędziami, dzięki czemu rzeczywista powierzchnia ekranu jest nieco większa. Jest też jaśniejszy niż w dotychczasowym modelu i bardziej responsywny.
Pojawią się także dwa nowe kolory: „ultra czerwony” zamiast „czerwonego wielowarstwowego (multi-coat)”, a „srebrny midnight” zastąpi nowy „stealth grey”, który jest nieco ciemniejszy.
Nowy Model 3 można zamówić za pośrednictwem konfiguratora Tesli już teraz, a dostawy pierwszych samochodów do klientów spodziewane są pod koniec października. Ceny modelu 3 z napędem na tylne koła zaczynają się od 409 107 koron, a wersji Long Range od 499 895 koron. To o około 10 tys. koron więcej niż model, który jest obecnie wycofywany.
Źródła: Tesla, elbil24.no, .autocar.co.uk

Reklama
To może Cię zainteresować