Jazda w kolumnie: te zasady kierowcy muszą znać

Meteorolodzy wydali żółty alert pogodowy dla praktycznie całego kraju. Warunki panujące na drodze mogą być trudne. /zdjęcie ilustracyjne Fot: Colourbox/Tryg forsikring
Poniżej: Instytut Meteorologiczny informuje, że w ciągu najbliższych kilku dni na południu kraju spadnie ok. 40 cm śniegu.
Rundt 40 cm snø i vente i #SørNorge de neste dagene I kystområdene kommer det meste av nedbøren som regn Vær forberedt på slapseføre Lurer du på om det blir snø eller regn hos deg? Du finner det på Yr pic.twitter.com/nY6MDapvPA
— Meteorologene (@Meteorologene) January 19, 2021
Jazda w szczególnych warunkach
Zarząd Dróg i Autostrad (Staten vegvesen) uczula kierowców, że liczą się nie tylko umiejętności jazdy w trudnych warunkach, ale także odpowiednie przygotowanie pojazdu, jak np. zimowe ogumienie, jak również zapasy w postaci prowiantu czy ciepłych ubrań - jazda w kolumnie jest powolna, więc cała podróż może trwać o wiele dłużej, niż planowano. Dlatego nie wolno jechać “na rezerwie”, a na wszelki wypadek dobrze mieć ze sobą linę holowniczą, latarkę czy łopatę do odśnieżania. Na trasie nie ma stacji benzynowych czy ładowania, więc lepiej być gotowym na każdą sytuację.
Nie wyprzedzaj, nie zawracaj
- każdy samochód powinien podczas przejazdu mieć włączone światła przeciwmgielne oraz światła awaryjne
- należy jechać ze stałą prędkością, którą wyznacza pojazd poruszający się na przedzie kolumny
- nie wolno wyprzedzać innych pojazdów jadących w konwoju
- nie wolno zawracać z kolumny
- należy zachowywać odpowiedni dystans od samochodu jadącego przed nami
- jeśli z jakiegoś powodu na trasie nastąpi przystanek, nie wolno oddalać się od swojego samochodu.
Jeśli osoby zarządzające jazdą w kolumnie uznają, że kierowca nie jest odpowiednio przygotowany, aby bez problemów pokonać dany odcinek, mogą odmówić przejazdu.
Poniżej: film przygotowany przez Zarząd Dróg i Autostrad pokazujący, jak wygląda jazda w kolumnie.

To może Cię zainteresować