Bane Nor Eiendom ma nadzieję, że plany zostaną zatwierdzone przez gminę Oslo i budowa rozpocznie się w 2025 r.
Reiulf Ramstad Arkitekter/CFM
Każdego dnia 100 tys. osób podróżuje pociągiem do i ze stacji Oslo S w centrum norweskiej stolicy. Teraz najczęściej odwiedzana stacja w Norwegii ma przejść lifting, a głównym elementem projektu Nye Oslo S będzie 36-piętrowy wieżowiec.
Budynek zaprojektowany dla Bane Nor przez firmę architektoniczną Reiulf Ramstad Arkitekter we współpracy z CF Møller Architects ma nosić nazwę Nordisk Lys i jednocześnie zapewnić jeden z najpiękniejszych widoków na panoramę miasta.
I praca, i widoki
Jak zapewniają w komunikacie prasowym kierownicy projektu, budynek będzie mógł pomieścić zarówno biura, jak i hotele czy restauracje. Zgodnie z planem w wieżowcu znajdzie zatrudnienie od dwóch do trzech tysięcy osób, a położenie obiektu w centrum Oslo ułatwi podróż do pracy bez ingerencji w środowisko.
W górnej części Nordisk Lys kondygnacje stopniowo będą się zmniejszać i zostaną w nich ulokowane jadalnie oraz tarasy widokowe. Dwie najniższe kondygnacje będą pełniły funkcje dworcowe, tak jak obecnie. Stacja zyska ponadto architektoniczny rozmach dzięki nowemu dachowi wpuszczającemu do środka światło dzienne.
Będzie jak Gardermoen dla lotnictwa
Kiedy Bane Nor Eiendom przebuduje Oslo S, hala dworca spotka się z Østbanehallen, której historyczne fasady staną się częścią wspólnej przestrzeni. Jednocześnie wieżowiec, mimo swoich 36 pięter, będzie górował nad centrum, nie rzucając jednak cienia na ulice czy place, a na tory.
Projekt nowej stacji Oslo S. Reiulf Ramstad Arkitekter/CFM
– Nye Oslo S będzie dobrym atrakcyjnym i zrównoważonym miejscem, niezależnie od tego, czy jesteś w drodze na pociąg, spacerujesz po stacji, pijesz kawę z przyjacielem czy pracujesz – zapewniają kierownicy projektu, dodając, że stanie się on znakiem rozpoznawczym kolei, podobnie jak Gardermoen dla lotnictwa.
Bane Nor Eiendom ma nadzieję, że plany zostaną zatwierdzone przez gminę Oslo i budowa rozpocznie się w 2025 r. Nye Oslo S i Nordisk Lys mogłyby wówczas zostać ukończone w 2029 r.
Źródła: Bane Nor Eiendom, estatenyheter.no, Reiulf Ramstad Arkitekter