Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Życie w Norwegii

Podawali się za pracowników banku. W ciągu ośmiu miesięcy wyłudzili 18 milionów koron

Natalia Szitenhelm-Smeja

21 stycznia 2023 13:55

Udostępnij
na Facebooku
1
Podawali się za pracowników banku. W ciągu ośmiu miesięcy wyłudzili 18 milionów koron

Mężczyźni stosowali metodę spoofingu, podszywając się pod daną instytucję. /zdjęcie poglądowe stock.adobe.com/standardowa

Na 5 lat i 6,5 roku pozbawienia wolności norweski Sąd Najwyższy skazał dwóch mężczyzn, którzy oszukali ponad 80 starszych kobiet. Oszuści w ciągu ośmiu miesięcy wyłudzili od seniorek 18 mln NOK.
Modus operandi w każdym przypadku był ten sam: do starszej osoby dzwonił niezwykle uprzejmy jegomość, który podawał się za pracownika banku. Telefonował, by poinformować, że na nazwisko danej osoby zaciągnięto pożyczkę. Oferował pomoc zaskoczonej ofierze, by wyjaśnić sprawę. 

Sąd Najwyższy w połowie stycznia wydał wyrok w sprawie dwóch mężczyzn, którzy w ten właśnie sposób “zarobili” 18 mln koron.

Uprzejmie pytał o dane osobowe

Mężczyźni stosowali metodę spoofingu, podszywając się pod daną instytucję. Grali na emocjach ofiar, by dzięki temu zmanipulować seniorki do podania swoich danych. - Wszystkie ofiary stwierdziły, że dzwoniący był osobą uprzejmą, godną zaufania i sympatyczną. Ofiary przez długi czas rozmawiały przez telefon z oszustami - informuje policja w komunikacie prasowym. Mężczyźni pytali seniorki o ich dane osobowe, m.in. o numer personalny, a także o podanie kodu z tokenów, aby uzyskać dostęp do kont bankowych ofiar. Po zalogowaniu na dane rachunki przelewali sobie pieniądze. 

Na trop oszustów policja wpadła w kwietniu 2020, aresztowano ich dwa miesiące później. Teraz wyrok Sądu Najwyższego w tej sprawie stanie się podstawą do dalszego orzecznictwa w podobnych przypadkach.
Policja informuje, by przez telefon nie podawać nikomu swojego BankID czy poufnych danych osobowych.

Policja informuje, by przez telefon nie podawać nikomu swojego BankID czy poufnych danych osobowych. Źródło: adobe stock/ licencja standardowa

Duży problem

Oszustwa telefoniczne to w Norwegii prawdziwa plaga. W listopadzie najwięksi operatorzy sieci telekomunikacyjnych i dostawcy internetu w kraju postanowili więc połączyć siły, by wspólnie działać przeciw spoofingowi. Telia, Telenor, GlobalConnect, Ice i Altibox będą blokować próby podszywania się pod numery stacjonarne zaczynające się od konkretnych cyfr.
Øst politidistrikt, MojaNorwegia
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Szymon Knap

23-02-2023 19:45

Żeby nie dać się oszukać to trzeba mieć trochę wyższe IQ

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok