Klienci będą szczególnie powściągliwi w wydawaniu pieniędzy na terenie Oslo.
stock.adobe.com/licencja standardowa
W tym roku w okresie świątecznym mieszkańcy Norwegii wydadzą mniej pieniędzy na restauracje, wystrój i ubrania niż zwykle. Takie są przewidywania stowarzyszenia zrzeszającego przedsiębiorców z branży handlu detalicznego i hotelarstwa w regionie Oslo, Handelsstands Forening (OHF).
OHF przeprowadziło obliczenia dotyczące tego, jak będą wyglądać świąteczne zakupy w tym roku. Na podstawie danych Centralnego Biura Statystycznego (SSB) oszacowano, że w ujęciu krajowym w listopadzie i grudniu nastąpi przybliżony wzrost aktywności konsumentów na poziomie 1,7 proc. To jednak wyraźnie słabszy trend niż w ostatnich latach.
Stowarzyszenie spodziewa się, że klienci będą szczególnie powściągliwi w wydawaniu pieniędzy na terenie Oslo. Powody są oczywiste: mieszkańcy stolicy Norwegii i tak płacą najwięcej na utrzymanie domu i raty kredytów. Ogółem w listopadzie i grudniu przeciętny mieszkaniec Oslo zrobi zakupy za 13 463 koron, szacuje OHF. Oznacza to o 0,1 proc. mniej niż przed rokiem.
gółem w listopadzie i grudniu przeciętny mieszkaniec Oslo zrobi zakupy za 13 463 koron.Źródło: Fot. Adobe Stock, licencja standardowa
Sytuację ratują książki i zabawki
W oparciu o dane BankAxept stowarzyszenie zrobiło szacunki dla branży spożywczej, restauracyjnej i handlu specjalistycznego. Zdaniem OHF najlepiej z tej trójki poradzą sobie stołeczne sklepy spożywcze. Stowarzyszenie oczekuje, że branża spożywcza zwiększy obroty w listopadzie i grudniu o marginalne 0,7 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.
W branży restauracyjnej spodziewany jest spadek obrotów o 1,8 proc., natomiast w handlu specjalistycznym o 3,1 proc. Będą jednak występować duże różnice w zależności od firmy. Istnieją bowiem gałęzie branży, które są bardziej zależne od okresu bożonarodzeniowego niż inne, jak sprzedaż zabawek i książek. Ponad 30 proc. rocznych przychodów w ich przypadku pochodzi z handlu świątecznego.
Średnio 25 proc. wszystkich zakupów świątecznych trafia na „odzież, obuwie i dodatki”, natomiast na drugim miejscu znajdują się „meble i dekoracje” z 12 proc. obrotów. OHF spodziewa się, że w tej pierwszej branży podczas tegorocznych zakupów świątecznych będą one niższe o 3,7 proc., a sprzedaż mebli spadnie o 8,9 proc.
03-11-2023 23:38
0
0
Zgłoś
03-11-2023 23:37
1
0
Zgłoś
03-11-2023 20:05
0
-1
Zgłoś
29-10-2023 16:52
0
-3
Zgłoś
28-10-2023 19:54
0
0
Zgłoś
28-10-2023 08:13
9
0
Zgłoś