12
dni
do startu rozliczeń podatkowych w Norwegii!
Odzyskaj podatek
Pieniądze w 2 tygodnie!
zamknij
Transport i komunikacja

Zima pokonała elbile: akumulatory mają za mało mocy na norweskie mrozy

Krystian Łukowicz

02 marca 2018 11:45

Udostępnij
na Facebooku
13

Bardzo popularne w Norwegii auta na napęd elektryczny nie sprawdzają się w zimowych warunkach, ponieważ akumulatory rozładowują się dużo szybciej. Pixabay/CC0

To, że w Norwegii zimy są mroźne, nikogo nie dziwi. Jednak dla kierowców elektryków ta pora roku może być nie lada utrapieniem. Powód? W silnym mrozie samochody gasną szybciej. Wszystkiemu winne baterie, które przy minusowych temperaturach są mniej wydajne.
Reklama

Zima zaskoczyła eko-kierowców

Zazwyczaj doskonale przygotowani na ostrą zimę Norwegowie nie przewidzieli kłopotów, jakie mogą sprawiać... elektryczne samochody. Bezemisyjnych aut jest na drogach coraz więcej, ale ich posiadacze ze zdumieniem zauważają, że nie są to maszyny niezawodne.

Problemy były aż nadto widoczne w ostatnich dniach lutego, kiedy w wielu częściach kraju padły rekordowo niskie temperatury. Okazało się, że siarczyste mrozy nie wpływają korzystnie na akumulatory napędzające elbile. Te potrafią rozładować się o wiele szybciej niż zazwyczaj, co może być kłopotliwe, jeśli do następnej stacji ładowania zostało kilka kilometrów.

Problem bez wyjścia

Norweska Federacja Samochodowa (Norges Automobil-Forbund) potwierdza, że wiele elektrycznych aut nie jest konstrukcyjnie przygotowanych do jazdy w temperaturach niższych niż -20 stopni.

Akumulatory elbili nie radzą sobie z tak trudnymi warunkami – mróz zmniejsza ich wydajność. Do tego dochodzą dodatkowe funkcje w samochodzie, takie jak ogrzewanie, które zużywają jeszcze więcej energii. Stąd krótszy 'żywot' elektryków zimą. NAF nie zaprzeczaja jednak, że wyprodukowanie baterii odpornych na norweskie mrozy jest możliwe, ale bardzo kosztowne. Poza tym, potencjalny akumulator na zimowe warunki może się szybciej poddać latem, bo nie będzie w pełni sprawny w czasie upałów.

Byle dojechać...

Stąd kilka rad, których warto przestrzegać, by przedłużyć żywotność samochodu na dalszej trasie. Specjaliści z NAF radzą, by... wyłączyć albo ograniczyć ogrzewanie samochodu. Nawiew pożera część energii z akumulatora i zrezygnowanie z tej funkcji faktycznie może wydłużyć czas jazdy.

Jednak wiedząc, że za oknem panuje prawie 30-stopniowy mróz, ciężko rozstać się z ogrzewaniem samochodu. Zastępczo można włączyć miejscowe ogrzewanie w fotelach albo kierownicy, jeżeli dany model pojazdu oferuje tego typu urozmaicenia. Najważniejsza pozostaje jednak rozsądna i oszczędna jazda. Nie przyspieszać i nie używać pedału gazu, gdy nie jest to absolutnie konieczne.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


jura gładysz

03-03-2018 07:19

Czyli oszukali ludzi . sprzedają towar wiedządz że jest nieprzydatny w Skandynawi t

PIG DRIVER

02-03-2018 16:04

tak to prawda mój produkuje metan hehhehe

Tomasz Lenartowicz

02-03-2018 15:42

Ok, jak jest tak zimno to trzeba wózek zostawić w garażu. A od czego rower? I opony z kolcami można dostać..

boj fra oszlo

02-03-2018 15:36

high_octane napisał:
Ani autor ani komentujacy nie maja pojecia o czym pisza.Brak mocy, silnik sie ksztusi i dusi w elektryku?


...fakt e bil krztusi i dusi
...co za brednie
...powinno byc
...,,nieregularny pobór mocy,,
...albo podobnie

high octane

02-03-2018 15:11

Ani autor ani komentujacy nie maja pojecia o czym pisza.Brak mocy, silnik sie ksztusi i dusi w elektryku?

Steinhugger

02-03-2018 14:54

Tak myślę, że wnioski do jakich doszli Norwedzy to teraz conajmniej jakiś Nobel z fizyki.

boj fra oszlo

02-03-2018 14:42

Satan napisał:
PIG napisał:
bare debil kjøper E-BIL
Pewnie, tylko debile mysla o srodowisku.
Pan jezdzi tylko autem na wegiel.


...On tez jest pro
...ekologiczny
...przecież jeżdzi na
...świni
..

Josef Satan

02-03-2018 14:13

PIG napisał:
bare debil kjøper E-BIL

Pewnie, tylko debile mysla o srodowisku.
Pan jezdzi tylko autem na wegiel.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram