Follobanen przebiega przez Blixtunnelen, najdłuższy tunel kolejowym w Skandynawii.
Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet/ materiały prasowe
Od 11 grudnia pasażerowie mogą cieszyć się krótszym czasem podróży między Oslo a Ski. Po latach budowy, w ramach jednego z największych projektów transportowych w Norwegii, otwarto bowiem linię Follobanen, piszą norweskie linie kolejowe Bane NOR.
Oficjalne otwarcie odbyło się 12 grudnia, kiedy król Harald symbolicznie przeciął wstęgę na stacji Oslo S. Dzięki Follobanen przepustowość pociągów wzrośnie ponad dwukrotnie. Podwójne tory między miastami zapewniają dwa razy więcej odjazdów między Oslo a Ski, a także między Oslo a wszystkimi miastami w Østfold.
Follobanen przebiega przez Blixtunnelen, najdłuższy tunel kolejowym w Skandynawii. 20-kilometrowy tunel jest również pierwszym takim w Norwegii z dwoma oddzielnymi torami; dla ruchu w kierunku Ski i Oslo. Pociągi mogą tam jeździć z prędkością około 200 kilometrów na godzinę.
Bane NOR rozpoczął główne prace nad projektem Follobanen w 2015 roku. Minęło kilka lat planowania i prac przygotowawczych oraz siedem lat budowy. Cały projekt kosztował 36,8 mld koron.
Oprócz nowego podwójnego toru między Oslo i Ski projekt obejmuje niezbędną przebudowę torów na linię Østfold, nowy wjazd dla pociągów do Oslo S przez tunel Kongshavntunnel, tunel pod Middelalderparken oraz modernizację parku. Ponadto nowoczesny węzeł transportu publicznego w Ski oraz znaczące ulepszenia, konstrukcje i modernizacje w Oslo S z największą rozbudową torów od 41 lat.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.