Najwięcej samochodów elektrycznych w sierpniu w porównaniu do emisyjnych aut kupiono w okręgu Vestland.
stock.adobe.com/licencja standardowa
Odsetek rejestracji nowych samochodów elektrycznych w Norwegii wyniósł 94,3 proc. rynku w sierpniu. Jak wykazały statystyki z 2 września, to nowy rekord świata, gdy jednocześnie sprzedaż aut na prąd w pozostałych krajach Europy stagnuje.
Jak podała Rada Informacji o Ruchu Drogowym (OFV), Norwegowie kupili 10 480 nowych pojazdów elektrycznych w sierpniu, co daje łącznie 68 435 od początku roku. W czołówce najchętniej wybieranych modeli znalazły się Tesla Model Y (18,8 proc.), Volvo EX30 (8,4 proc.) i Skoda Enyaq (6,5 proc.).
Coraz bliżej celu
Kiedy ponad 94 proc. wszystkich zarejestrowanych po raz pierwszy w sierpniu nowych samochodów osobowych było elektrycznych, w innych częściach Europy wysokie ceny i niewystarczająca infrastruktura utrudniają sprzedaż elbili. Niemniej coraz częściej kierowcy decydują się na modele hybrydowe, które łączą silniki zasilane paliwami kopalnymi z akumulatorami na prąd.
Kraj fiordów wyznaczył sobie cel sprzedaży wyłącznie pojazdów bezemisyjnych do 2025 r., 10 lat przed celem UE. Oferuje hojne podatkowe, dzięki którym modele elektryczne są konkurencyjne cenowo.
– Żaden kraj na świecie nie zbliża się do Norwegii w wyścigu samochodów elektrycznych – powiedział w oświadczeniu dyrektor OFV Oyvind Solberg Thorsen. – Jeśli ta tendencja się utrzyma, wkrótce osiągniemy nasz cel, jakim jest 100 proc. sprzedawanych samochodów bezemisyjnych do 2025 r.
10 najpopularniejszych modeli elektrycznych w sierpniu.OFV/materiały prasowe
Dla porównania, samochody elektryczne stanowiły 12,1 proc. sprzedaży nowych samochodów w UE w lipcu, za benzynowymi (33,4 proc.), pełnymi hybrydami (32 proc.) i autami z silnikiem Diesla (12,6 proc.), według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów.
Rząd ma jeszcze trochę pracy
1 lipca norweski rząd wprowadził nowe zasady podatkowe dla firm leasingowych, których celem jest zwiększenie konkurencyjności samochodów elektrycznych na tym rynku. Stowarzyszenie Właścicieli Pojazdów Elektrycznych radzi władzom, że aby zapewnić 100-procentowy udział elbili w rynku w 2025 r., należy w przyszłym roku nie wprowadzać żadnych nowych podatków i VAT na pojazdy zasilane prądem. Ponadto zniżki za przejazd płatnymi drogami muszą mieć charakter stały.
Najwięcej samochodów elektrycznych w sierpniu w porównaniu do emisyjnych aut kupiono w okręgu Vestland, gdzie ich odsetek wyniósł 96,6 proc.. Finnmark to jedyny okręg, w którym wynik zatrzymał się poniżej 90 proc.: udział samochodów elektrycznych w rynku osiągnął tam 81,9 proc.
Źródła: NTB, OFV, Norsk elbilforening, MojaNorwegia.pl, techxplore.com
Reklama
6 dni temu
30
0
Zgłoś
6 dni temu
42
0
Zgłoś
6 dni temu
18
0
Zgłoś
6 dni temu
25
0
Zgłoś