Transport i komunikacja
Ruszyła budowa najdłuższego podwodnego tunelu. Projekt wyniesie ponad 16 miliardów koron
6

Budowa takiego tunelu będzie dużym wyzwaniem dla norweskich inżynierów. screenshot / youtube.com / statensvegvens / https://www.youtube.com/watch?v=FD9OJKIr54s
4 stycznia rozpoczęła się budowa pionierskiego podwodnego tunelu, który ma połączyć brzegi Boknafjorden i Kvitsøyfjorden na północ od Stavanger. Będzie to najdłuższy i najgłębiej położony tunel pod powierzchnią na świecie – będzie miał 26,7 km długości i sięgnie aż 390 metrów poniżej poziomu morza.
To kolejny tunel, który ma umożliwić przejazd z Kristiansand do Trondheim bez konieczności korzystania z promu. Inwestycja ma skrócić czas przejazdu między Stavanger a Bergen nawet o 40 minut.
Pierwsze prace rozpoczęte
W czwartek zaczęły się pierwsze prace związane z budową podwodnego tunelu na E39. Będzie to dwupasmowa trasa, która ma być oddana do użytku w 2025/2026 roku.
Budowa jest dużym wyzwaniem ze względów technicznych. Konieczne jest między innymi wybudowanie szybów wentylacyjnych – z tego powodu tunel będzie przebiegał przez wyspę Kvitsøy, a nie łączył bezpośrednio dwa brzegi fiordów.
Projekt ma na calu nie tylko skrócenie czasu przejazdu zachodnim wybrzeżem i odciążenie najbardziej obleganych połączeń promowych, ale także połączenie ze sobą północnych i południowych okręgów. Dzięki łatwiejszej komunikacji możliwe będzie stworzenie wspólnego rynku pracy w tym regionie.
Budowa jest dużym wyzwaniem ze względów technicznych. Konieczne jest między innymi wybudowanie szybów wentylacyjnych – z tego powodu tunel będzie przebiegał przez wyspę Kvitsøy, a nie łączył bezpośrednio dwa brzegi fiordów.
Projekt ma na calu nie tylko skrócenie czasu przejazdu zachodnim wybrzeżem i odciążenie najbardziej obleganych połączeń promowych, ale także połączenie ze sobą północnych i południowych okręgów. Dzięki łatwiejszej komunikacji możliwe będzie stworzenie wspólnego rynku pracy w tym regionie.

Kosztowna inwestycja
Jak informuje Państwowy Zarząd Dróg i Pojazdów (Statens vegvesen), budowa tunelu wyniesie 16,8 mld koron. Według NRK, 3,6 mld koron na budowę przeznaczy rząd, reszta pieniędzy ma pochodzić z opłat bramkowych (bompenger).
Projekt E39 Rogfast zakłada budowę tunelu pomiędzy Harestad w gminie Randaberg a Arsvågen w gminie Bokn oraz 4-kilometrową odnogę do Kvitsøy.
Projekt E39 Rogfast zakłada budowę tunelu pomiędzy Harestad w gminie Randaberg a Arsvågen w gminie Bokn oraz 4-kilometrową odnogę do Kvitsøy.
Reklama
To może Cię zainteresować
4
24-03-2018 18:14
0
0
Zgłoś
06-01-2018 10:26
6
0
Zgłoś
05-01-2018 16:33
9
0
Zgłoś
05-01-2018 14:27
6
0
Zgłoś