Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Transport i komunikacja

Ruszyła budowa najdłuższego podwodnego tunelu. Projekt wyniesie ponad 16 miliardów koron

Maja Zych

05 stycznia 2018 11:39

Udostępnij
na Facebooku
6
Ruszyła budowa najdłuższego podwodnego tunelu. Projekt wyniesie ponad 16 miliardów koron

Budowa takiego tunelu będzie dużym wyzwaniem dla norweskich inżynierów. screenshot / youtube.com / statensvegvens / https://www.youtube.com/watch?v=FD9OJKIr54s

4 stycznia rozpoczęła się budowa pionierskiego podwodnego tunelu, który ma połączyć brzegi Boknafjorden i Kvitsøyfjorden na północ od Stavanger. Będzie to najdłuższy i najgłębiej położony tunel pod powierzchnią na świecie – będzie miał 26,7 km długości i sięgnie aż 390 metrów poniżej poziomu morza.
To kolejny tunel, który ma umożliwić przejazd z Kristiansand do Trondheim bez konieczności korzystania z promu. Inwestycja ma skrócić czas przejazdu między Stavanger a Bergen nawet o 40 minut.

Pierwsze prace rozpoczęte

W czwartek zaczęły się pierwsze prace związane z budową podwodnego tunelu na E39. Będzie to dwupasmowa trasa, która ma być oddana do użytku w 2025/2026 roku.

Budowa jest dużym wyzwaniem ze względów technicznych. Konieczne jest między innymi wybudowanie szybów wentylacyjnych – z tego powodu tunel będzie przebiegał przez wyspę Kvitsøy, a nie łączył bezpośrednio dwa brzegi fiordów.   

Projekt ma na calu nie tylko skrócenie czasu przejazdu zachodnim wybrzeżem i odciążenie najbardziej obleganych połączeń promowych, ale także połączenie ze sobą północnych i południowych okręgów. Dzięki łatwiejszej komunikacji możliwe będzie stworzenie wspólnego rynku pracy w tym regionie.
Ten moduł wyświetla się tylko na wersji dla telefonów
Reklama

Kosztowna inwestycja

Jak informuje Państwowy Zarząd Dróg i Pojazdów (Statens vegvesen), budowa tunelu wyniesie 16,8 mld koron. Według NRK, 3,6 mld koron na budowę przeznaczy rząd, reszta pieniędzy ma pochodzić z opłat bramkowych (bompenger).

Projekt E39 Rogfast zakłada budowę tunelu pomiędzy Harestad w gminie Randaberg a Arsvågen w gminie Bokn oraz 4-kilometrową odnogę do Kvitsøy.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Piotr Zuber

24-03-2018 18:14

Jakie firmy pracują na tym projekcie?

Ikomikix

06-01-2018 10:26

Za wszystko płacą ludzie wielkie mi odkrycie.
Każdego dnia płacicie za to że dziesiątki ludzi żyje w luksusach i decyduję o waszym życiu.

jednorazowy przejazd tunelem 330 koron. I mowa o wspólnym rynku pracy? to jakaś kpina

Eldur Sevarsson

05-01-2018 14:27

Nie zazdroszczę mieszkańcom Kvitsøy, cały ten syf z tunelu będą wdychać....

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok