Bilety ulgowe również będą tańsze, jednak nie podano jeszcze szczegółowych stawek.
stock.adobe.com/ fot. valeriyap/ tylko do użytku redakcyjnego
Rada Miasta Oslo postanowiła, że od września przyszłego roku ceny biletów miesięcznych w gminie będą niższe. Na początek stanieją o 150 koron. To pierwsza taka decyzja stołecznych właz od 16 lat.
Dziś normalny bilet 30-dniowy na przejazdy komunikacją miejską w Oslo, którą obsługuje przewoźnik Ruter, kosztuje 853 koron, ale od 1 września 2024 r. kwota ta wyniesie 700 koron. W deklaracji z Hammersborga nowa rada miasta obiecuje zaś, że cena kat miejskich w ciągu czterech lat spadnie do 499 koron.
Bilety ulgowe również będą tańsze, jednak nie podano jeszcze szczegółowych stawek. Obecnie karty miejskie na miesiąc kosztują 299 koron w przypadku dzieci i młodzieży, 511 koron dla studentów, zaś seniorzy muszą za nie płacić 427 koron.
Z myślą o portfelach
Władze przeznaczą w przedstawionym 16 listopada przyszłorocznym budżecie 130 milionów koron na rozpoczęcie procesu obniżania cen za korzystanie z autobusu, tramwaju, metra czy promu.
Podczas zeszłorocznych prac budżetowych rady miasta oszacowano, że ograniczenie cen biletów miesięcznych do 499 koron będzie kosztować około 550 mln koron, biorąc pod uwagę, że zwiększona liczba przejazdów nie rekompensuje kosztów obniżki cennika. Ruter szacował jednocześnie wzrost liczby przejazdów o 2,7 proc. Według przybliżonych szacunków dokonanych w 2022 r. oznacza to o 8 milionów podróży więcej.
Dziś normalny bilet 30-dniowy na przejazdy komunikacją miejską w Oslo kosztuje 853 koron.Źródło: stock.adobe.com/licencja standardowa
Przewodniczący rady miejskiej Eirik Lae Solberg twierdzi, że istnieją dwa główne powody, dla których władze zdecydowały się na obniżenie cennika kart miejskich. Przede wszystkim warto działać proekologicznie i zostawić samochód na poczet podróży komunikacją miejską. Rada bierze jednak także pod uwagę trudną sytuację finansową wielu mieszkańców Oslo i okolic, a zadaniem gminy jest pomagać, a nie utrudniać codzienne życie.
Co z jednorazowymi przejazdami?
Również w regionie Akershus, obecnie okręgu wyborczym, ale od 1 stycznia ponownie regularnej jednostce administracyjnej, nowa burżuazyjna rada okręgu obiecała tańsze karty miesięczne. Tam jednak obniżenie cen biletów przesunięto na rok 2025.
Oslo i Akershus są wspólnie właścicielami przewoźnika obsługującego środki komunikacji miejskiej Ruter. Środki cenowe w jednym okręgu muszą zostać zatem zatwierdzone przez drugi. Wówczas zostaną także uzgodnione warunki przejazdów między strefami Oslo i Akershus.
Nowa rada ds. transportu musi tak skonfigurować system biletów, aby uzyskać przewidywalną obniżkę cen dla osób podróżujących środkami transportu publicznego. Nie wiadomo jeszcze, jak to wpłynie na ceny jednorazowych biletów, jednak istnieją obawy, że kosztem kart miesięcznych pojedyncze przejazdy staną się droższe i mniej elastyczne.
Źródła: NRK, Avisa Oslo, nab.no
21-11-2023 15:27
0
-2
Zgłoś