Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

Transport i komunikacja

Elbile i hybrydy górują nad benzyną i doganiają diesla. Norweski rynek motoryzacyjny wciąż się zmienia

Emil Bogumił

08 października 2023 16:30

Udostępnij
na Facebooku
3
Elbile i hybrydy górują nad benzyną i doganiają diesla. Norweski rynek motoryzacyjny wciąż się zmienia

Flota samochodów w Norwegii ciągle powiększa się. Zdecydowanym liderem jest grupa pojazdów elektrycznych. Fot. materiały prasowe NAF

Mieszkańcy Norwegii coraz częściej decydują się na zakup samochodów elektrycznych. W 2023 roku elbile stanowiły 83,4 proc. pojazdów, które wyjechały z salonów. Nowi właściciele dwukrotnie pobili także miesięczne rekordy.
Nowy historyczny wynik uzyskano we wrześniu. Elektryki odpowiadały wówczas za 87 proc. nowych aut zakupionych w kraju fiordów. Poprzedni rekord pochodził z marca (86,8 proc.). – Celem Stortingu jest, aby do 2025 roku udział samochodów elektrycznych w sprzedaży nowych pojazdów wyniósł 100 proc. Nie mamy na to dużo czasu. Jeśli chcemy osiągnąć cel, udział aut elektrycznych musi wzrosnąć bardziej niż obecnie – skomentował wyniki Petter Haugneland wiceprezes Norweskiego Stowarzyszenia Posiadaczy Samochodów Elektrycznych. 

Elbile osiągnęły wynik powyżej 80 proc. jedynie na rynku zakupów prywatnych. We flocie nowych pojazdów kupowanych przez przedsiębiorców lub wziętych w leasing samochody elektryczne stanowią w 2023 roku około 69,3 proc. Gorzej wyglądają statystyki dot. pojazdów dostawczych, wśród których tylko około 30 proc. posiada napęd elektryczny.

Kolejny przełomowy rok dla elbili?

Do końca 2022 roku liczba samochodów elektrycznych wzrosła o 30 proc. – do 599 tys. i stanowiła 21 proc. ogólnej floty pojazdów osobowych. Udział hybryd wzrósł o osiem proc. i wyniósł 12 proc. w łącznej skali. Norweski rynek wciąż zdominowany jest przez:

  • samochody benzynowe – 28 proc.
  • samochody z silnikiem diesla – 39 proc.

Ogólna tendencja w kraju fiordów wskazuje, że społeczeństwo odchodzi od pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami kopalnymi. Łączny odsetek udziału w rynku elbili i hybryd wyniósł w 2022 roku 33 proc. Był tym samym o pięć punktów procentowych większy niż podobny wskaźnik dla benzyniaków.

il. SSB

Jak wynika ze statystyk Centralnego Biura Statystycznego (SSB), na koniec 2022 roku zarejestrowano w Norwegii:
  • 1 135 538 samochodów osobowych z napędem diesla,
  • 822 133 benzyniaków,
  • 599 169 elbili,
  • 349 172 hybrydy.

Do najpopularniejszych marek należały Volskwagen (384,9 tys.), Toyota (334 616), Volvo (240 319) oraz Mercedes-Benz (166 322). Łączna liczba samochodów osobowych wyniosła ponad 2,9 mln. Poza wahaniami z lat 80. oraz pojedynczymi przypadkami w latach 70. i 90. flota w kraju fiordów zwiększa się od 1956 roku.

il. SSB

Samochodowe „rozbicie dzielnicowe” w Norwegii

Jak wynika ze statystyk SSB, mieszkańcy Norwegii najszybciej rezygnują z benzyniaków. W ciągu ostatnich pięciu lat ich udział w rynku spadł o 27,9 proc. Od 2017 roku spadło także znaczenie diesli:

  • samochody osobowe z napędem elektrycznym – wzrost udziału w ogólnej flocie o 331,1 proc.
  • hybrydy – wzrost o 141,1 proc.
  • diesle – spadek o 12,3 proc.

Statystyki nie są jednak idealnym odzwierciedleniem stosunku norweskiego społeczeństwa do odejścia od pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi. W 2021 roku na Oslo, Bergen, Trondheim i Stavanger przypadało 36 proc. wszystkich nowo zarejestrowanych elektrycznych samochodów osobowych. W 2022 roku odsetek spadł do 34 proc. Na poziomie okręgów przed rokiem absolutnym liderem było Møre og Romsdal, gdzie elbile stanowiły 92 proc. łącznej liczby nowych samochodów. W Vestland i Trøndelag ten sam współczynnik wyniósł 90 proc. Regiony zdecydowanie wygrały z Oslo (76 proc.). Najgorszy wskaźnik, z wyłączeniem Svalbardu, zaobserwowano w Viken.

il. SSB

W ujęciu gminnym SSB również odnotowało miejscowości, w których odsetek rejestracji elbili przekroczył 90 proc. Należą do nich m.in. Melhus w Trøndelag (95 proc.), Eidfjord w Vestland (96 proc.) oraz Åmli w Agder (97 proc.). W drugiej części zestawienia znalazły się m.in. Drammen (Viken, 24 proc.) oraz Vardø (Troms og Finnmark, 38 proc.). Z mapy przygotowanej przez SSB wynika, że w Norwegii nie występuje wyraźna linia podziału wyznaczająca popularność pojazdów elektrycznych. Różnice wyznacza poziom urbanizacji. Na obszarach wiejskich, gdzie dostęp do infrastruktury jest gorszy, nawet w 2022 roku mieszkańcy rzadziej decydowali się na zakup elbili.

Z danych opisujących 2022 rok wynika, że w 321 z 356 gmin odsetek nowych samochodów elektrycznych w ogólnej liczbie transakcji przekroczył 75 proc.

Zmiany na rynku motoryzacyjnym zatrzymała trudna sytuacja finansowa, której doświadcza część gospodarstw domowych w Norwegii. Do końca września 2023 roku sprzedaż samochodów osobowych spadła o siedem proc. w porównaniu z 2022 rokiem.

Źródła: SSB, Norweskie Stowarzyszenie Posiadaczy Samochodów Elektrycznych, MojaNorwegia.pl
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


LewySierpowy

08-10-2023 18:12

1488 napisał:
Fakt! Gøruja np: w samozaplonie!
p/s: oprøcz Elbili jest røwniez duza grupa Eldebili,czyli zwolennikøw samochodzikøw na baterie...

narodowy pajacu,zanim cos napiszesz zapoznaj sie z faktami
w 2022 roku pozarow elektrykow bylo 10 !!! ,zas aut spalinowych 9273 !!! w Polsce,wierz dalej pseudo-ekspertom z internetu,oni zawsze ci prawde powiedza.
e.autokult.pl/pozary-aut-elektrycznych-w...by,6861831576562240a

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok