Elbile i hybrydy górują nad benzyną i doganiają diesla. Norweski rynek motoryzacyjny wciąż się zmienia

Flota samochodów w Norwegii ciągle powiększa się. Zdecydowanym liderem jest grupa pojazdów elektrycznych. Fot. materiały prasowe NAF
Elbile osiągnęły wynik powyżej 80 proc. jedynie na rynku zakupów prywatnych. We flocie nowych pojazdów kupowanych przez przedsiębiorców lub wziętych w leasing samochody elektryczne stanowią w 2023 roku około 69,3 proc. Gorzej wyglądają statystyki dot. pojazdów dostawczych, wśród których tylko około 30 proc. posiada napęd elektryczny.
Kolejny przełomowy rok dla elbili?
- samochody benzynowe – 28 proc.
- samochody z silnikiem diesla – 39 proc.
Ogólna tendencja w kraju fiordów wskazuje, że społeczeństwo odchodzi od pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami kopalnymi. Łączny odsetek udziału w rynku elbili i hybryd wyniósł w 2022 roku 33 proc. Był tym samym o pięć punktów procentowych większy niż podobny wskaźnik dla benzyniaków.
- 1 135 538 samochodów osobowych z napędem diesla,
- 822 133 benzyniaków,
- 599 169 elbili,
- 349 172 hybrydy.
Do najpopularniejszych marek należały Volskwagen (384,9 tys.), Toyota (334 616), Volvo (240 319) oraz Mercedes-Benz (166 322). Łączna liczba samochodów osobowych wyniosła ponad 2,9 mln. Poza wahaniami z lat 80. oraz pojedynczymi przypadkami w latach 70. i 90. flota w kraju fiordów zwiększa się od 1956 roku.
Samochodowe „rozbicie dzielnicowe” w Norwegii
- samochody osobowe z napędem elektrycznym – wzrost udziału w ogólnej flocie o 331,1 proc.
- hybrydy – wzrost o 141,1 proc.
- diesle – spadek o 12,3 proc.
Statystyki nie są jednak idealnym odzwierciedleniem stosunku norweskiego społeczeństwa do odejścia od pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi. W 2021 roku na Oslo, Bergen, Trondheim i Stavanger przypadało 36 proc. wszystkich nowo zarejestrowanych elektrycznych samochodów osobowych. W 2022 roku odsetek spadł do 34 proc. Na poziomie okręgów przed rokiem absolutnym liderem było Møre og Romsdal, gdzie elbile stanowiły 92 proc. łącznej liczby nowych samochodów. W Vestland i Trøndelag ten sam współczynnik wyniósł 90 proc. Regiony zdecydowanie wygrały z Oslo (76 proc.). Najgorszy wskaźnik, z wyłączeniem Svalbardu, zaobserwowano w Viken.
Z danych opisujących 2022 rok wynika, że w 321 z 356 gmin odsetek nowych samochodów elektrycznych w ogólnej liczbie transakcji przekroczył 75 proc.
Źródła: SSB, Norweskie Stowarzyszenie Posiadaczy Samochodów Elektrycznych, MojaNorwegia.pl
To może Cię zainteresować
08-10-2023 18:12
0
-4
Zgłoś