Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Transport i komunikacja

Brak klimatyzacji, opóźnienia, odwołane pociągi. Sprawdź, za co przysługuje zwrot kosztów biletu

Maja Zych

02 sierpnia 2018 11:24

Udostępnij
na Facebooku
Brak klimatyzacji, opóźnienia, odwołane pociągi. Sprawdź, za co przysługuje zwrot kosztów biletu

W ciągu wakacji wiele połączeń kolejowych kursuje niezgodnie z rozkładem, a na niektórych odcinkach kursuje komunikacja zastępcza. By Alasdair McLellan [Public domain], from Wikimedia Commons

Wszyscy pasażerowie podróżujący połączeniami kolejowymi organizowanymi przez państwową spółkę NSB mogą ubiegać się o zwrot części kosztów biletu, jeśli podróż nie spełniała warunków zawartych w jego cenie. Okazuje się jednak, że według regulaminu odszkodowanie nie przysługuje podczas części opóźnień, a nawet jazdy bez klimatyzacji podczas tropikalnych upałów.
Norweska Rada Konsumentów (Forbrukerrådet) nie zgadza się jednak z zasadami przewozu i zachęca podróżnych do składania reklamacji, jeśli temperatura w pociągach jest nie do zniesienia.

Upały to nie powód?

Jednym z największych problemów, które w ostatnim czasie doskwierają pasażerom, jest zbyt wysoka temperatura podczas podróży. W wielu składach nie działa klimatyzacja, a słupki termometrów potrafią przekroczyć nawet 30 stopni. Według regulaminu NSB takie niedogodności nie są jednak powodem do ubiegania się o zwrot za bilet.

– Nie, kiedy temperatura jest mniej więcej taka sama, jak temperatura na zewnątrz. Zdajemy sobie sprawę, że jest to uciążliwe. W warunkach przewozu nie ma jednak zapisu, że można wymagać klimatyzacji w pociągach – mówi rzecznik prasowy NSB Åge-Christoffer Lundeby.

Norweska Rada Konsumentów nie zgadza się jednak z opinią państwowego przewoźnika – ich zdaniem chłodny przedział jest standardem, którego mogą wymagać pasażerowie, mimo że nie reguluje tego konkretny zapis w regulaminie.

Wtedy przysługuje odszkodowanie

Zgodnie z zasadami zwrot połowy kosztów przysługuje przy ponad 30-minutowych opóźnieniach na krótkich trasach i ponad 60-minutowych na długich, np. między Oslo a Bergen – jednak tylko w sytuacjach, w których takie opóźnienia nie są zapowiedziane. Nie dotyczy to dlatego zaplanowanych prac remontowych, które mają miejsce w okolicy Oslo każdego lata. Pasażerowie mogą się również domagać ulgi, kiedy podróż trwa minimum pół godziny więcej niż planowany czas.

Reklamacje można składać pisemnie w terminie do 3 miesięcy od zdarzenia – należy pamiętać o załączeniu odpowiednich dokumentów, takich jak rachunek czy kopia biletu oraz opisu przebiegu wydarzeń. Ewentualny zwrot kosztów zostanie wypłacony przez NSB w ciągu miesiąca.

Zwrot kosztów według regulaminu obowiązuje:

– Przy min. 30-minutowym niezapowiedzianym opóźnieniu na krótkich trasach
– Przy min. 60-minutowym niezapowiedzianym opóźnieniu na trasie Oslo-Bergen, Oslo-Kristiansand-Stavanger, Oslo-Trondheim i Trondheim-Bodø
~NSB

Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok