Biznes i gospodarka

Norwegowie coraz bardziej kochają Temu. Co stoi za fenomenem zakupów online z Chin?

Monika Pianowska

28 maja 2025 14:00

Udostępnij
na Facebooku
Norwegowie coraz bardziej kochają Temu. Co stoi za fenomenem zakupów online z Chin?

Podstawową zaletą Temu są atrakcyjne ceny i ogromny wybór produktów. stock.adobe.com/ PixieMe/ Tylko do użytku redakcyjnego

Norwegia wyróżnia się w regionie nordyckim z prawie dwukrotnie większym udziałem dokonywania transakcji w Temu niż Szwedzi, w przypadku których wynik to 23 proc. W Danii i Finlandii konsumenci robiący zakupy na chińskiej platformie przyczyniają się do udziału mieszkańców Północy w wysokości odpowiednio 26 i 25 proc.
– Temu stało się bardzo widocznym graczem w krótkim czasie, a połączenie niskich cen, szerokiego wyboru i agresywnego marketingu w mediach społecznościowych wydaje się dobrze trafiać do norweskich konsumentów – mówi Astrid Åmellem Brøto, kierowniczka ds. marketingu Postnord Norge w komunikacie prasowym.
Na podstawie wyników z zeszłorocznego raportu widać wzrost zakupów w Temu aż o 5 punktów procentowych w Norwegii.

Co stoi za fenomenem Temu?

Chińska platforma zakupowa Temu, należąca do koncernu PDD Holdings, szturmem podbiła norweski rynek e-commerce. W krótkim czasie znalazła się wśród najczęściej wybieranych sklepów internetowych obok takich gigantów jak Zalando czy eBay.
Podstawową zaletą Temu są atrakcyjne ceny i ogromny wybór produktów – od elektroniki, przez ubrania, po akcesoria domowe. Dla wielu Norwegów, zwłaszcza w czasach rosnących kosztów życia, to istotny argument przemawiający za korzystaniem z platformy. Jednocześnie Szwedzi zgodnie ze statystykami preferują Amazon, co dla Temu stworzyło pole do podbicia rynku kraju fiordów.
Na popularność Temu wpływają także norweskie przepisy podatkowe. System VOEC (VAT on E-Commerce) pozwala zwolnić z cła produkty o wartości poniżej 3000 koron, co obejmuje większość ofert w sklepie online. To sprawia, że zakupy są dla konsumentów jeszcze bardziej opłacalne.
Mimo sukcesów Temu spotyka się również z krytyką. Norweska Rada Konsumentów zwraca uwagę na niską jakość niektórych produktów oraz możliwe problemy z reklamacjami. W sieci pojawiają się opinie ostrzegające przed długim czasem dostawy i niejasnymi zasadami zwrotów. Dodatkowo, rząd rozważa zmiany w przepisach celnych, które mogą w przyszłości podnieść koszty zakupów z zagranicznych platform.
Źródła: NTB, Postnord Norge
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok