Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Black Friday w Norwegii coraz bliżej. Nie daj się nabrać na przedświąteczne promocje Aktualności
Maja Zych 20 listopada 2018
12:01

Black Friday w Norwegii coraz bliżej. Nie daj się nabrać na przedświąteczne promocje

2
Skomentuj
Nawet 70-proc. wyprzedaże przyciągną w piątek do norweskich sklepów tłumy klientów. TomasEE [CC BY 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0)]
Już w tym tygodniu w wielu krajach na całym świecie – w tym w Norwegii – rusza szał przedświątecznych wyprzedaży. Za oficjalne rozpoczęcie sezonu zakupowego uważa się Black Friday, który w 2018 roku wypada 23 listopada. W ten dzień sklepy oferują wyjątkowo duże obniżki cen na zazwyczaj drogie produkty gospodarstwa domowego, elektronikę czy akcesoria sportowe. Norweska Rada Konsumencka (Forbrukerrådet) ostrzega jednak klientów, aby nie dali się nabrać na ogromne promocje – wiele sklepów już od października stopniowo podwyższa ceny, dzięki czemu kwota z rabatem może okazać się nawet wyższa, niż cena sugerowana przez producenta.
Od kilku lat w Norwegii w Czarny Piątek padają wszelkie rekordy sprzedaży, a centra handlowe przepełnione są ludźmi. Podczas zakupów warto jednak zachować zdrowy rozsądek i sprawdzić, czy oferowane ceny naprawdę są korzystne.
Reklama

Black Friday (pol. Czarny Piątek) – w Stanach Zjednoczonych piątek po Dniu Dziękczynienia, który oficjalnie rozpoczyna sezon przedświątecznych zakupów. Sklepy oferują tego dnia wyjątkowe promocje, dlatego zainteresowanie Amerykanów jest ogromne. Z biegiem czasu tradycja trafiła też do większości europejskich krajów.

Czarny Piątek już w tym tygodniu

Już w ten piątek w większości norweskich sklepów stacjonarnych i internetowych będą mieć miejsce duże wyprzedaże, podczas których tłumy klientów wydadzą miliardy koron na przecenione sprzęty AGD, RTV czy świąteczne prezenty. W wielu centrach handlowych szał promocji rozpoczyna się już w poniedziałek i trwa cały tydzień.

Zgodnie z danymi organizacji Virke zrzeszającej przedsiębiorców w ubiegłym roku norwescy klienci dokonali zakupów za rekordową sumę około 3,6 miliarda koron.

Sklepy podnoszą ceny

Okres przed świętami Bożego Narodzenia to dla branży handlowej czas największych zysków, dlatego klienci powinni zwrócić szczególną uwagę na zabiegi stosowane przez sprzedawców. Według analiz norweskiego rynku w wielu sklepach można zaobserwować wzrost cen już od połowy października – zgodnie z prawem cena wyjściowa musi bowiem obowiązywać jakiś czas, zanim będzie można ją obniżyć. Dzięki temu jeśli w ciągu miesiąca produkt kosztujący 2000 koron podrożeje dwukrotnie, sprzedawcy mogą sprzedać go z dużym rabatem, w rzeczywistości zarabiając na transakcji pełną kwotę. Na tego typu chwyty uważać trzeba nie tylko podczas Czarnego Piątku, ale też całego okresu poprzedzającego Boże Narodzenie.

Na „oszustwa cenowe” w szczególności narażone są osoby starsze – według badań przeprowadzonych przez Norweską Radę Konsumencką jedynie 35 proc. osób powyżej 60 roku życia porównuje ceny, aby sprawdzić, czy oferty podczas Black Friday są faktycznie korzystne. Z kolei w przypadku osób w wieku 18-29 lat twierdząco odpowiedziało aż 70 proc. pytanych.

Nowa tradycja w Norwegii

W kraju fiordów fenomen Black Friday został wykorzystany po raz pierwszy w 2010 roku, kiedy to centrum handlowe Norwegian Outlet w Vestby wprowadziło zakupowe święto, aby zwiększyć sprzedaż. Od tego czasu coraz więcej sklepów przejmowało ten zwyczaj, który w kilka lat stał się ogólnokrajowym wydarzeniem przyciągającym tłumy klientów.

Robienie zakupów podczas Czarnego Piątku nie zawsze bywa jednak łatwe i przyjemne. Tak wyglądała sytuacja w sklepie w Vestby w 2017 roku:
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych
Greg OPEKA
Greg OPEKA 21-11-2018 06:54

W tym okresie Norweska Rada Konsumencka powinna zwiększyć kontrolę w sklepach, aby wyeliminować nieuczciwe praktyki i oszustwa na które jest narażony niczego nie świadomy klijent.

16
Odpowiedz
Zgłoś komentarz

Bliżej nas