Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Reklama

Rata w Norwegii już od618kr

Sprawdź ratę

Usługa realizowana przez DigiFinans.no | Priseksempel: Eff. rente 15,82%, 100 000 kr. over 5 år, etablering 950 kr., Tot. 142 730 kr.

Życie w Norwegii

Zarejestruj aktualny adres w Norwegii

Udostępnij
na Facebooku
Zarejestruj aktualny adres w Norwegii


Brak zarejestrowanego adresu w norweskim rejestrze ludności jest częstą przyczyną trudności w kontaktowaniu się z urzędami.


Złożyłem podanie o zasiłek rodzinny, czekam już ponad 4 miesiące i nic! Mój znajomy składał w tym samym czasie co ja, a odpowiedź dostał po 3 tygodniach. Co mam zrobić? - pisze Adam ze Stavanger.

Podobne pytania dostajemy bardzo często. Najczęściej przyczyna jest ta sama: brak zaktualizowanego adresu. Wiele osób miesiącami czeka na urzędową korespondencję, po czym niestety całe oczekiwanie idzie na marne.

Jeden adres dla wszystkich urzędów


NAV i Skatteetaten, z którymi najczęściej mamy do czynienia w Norwegii, to jedne z wielu urzędów, które pozyskują Twój adres z norweskiego rejestru ludności (Folkeregisteret). Kontaktując się z nimi lepiej mieć pewność, że zgłosiliśmy wcześniej prawidłowy adres. Wystarczy zrobić to w jednym miejscu, wysyłając formularz do urzędu skarbowego.

Problemy ze świadczeniami


NAV często prosi o dosłanie dodatkowych informacji lub dokumentów. Twoje wnioski mogą ulec przedawnieniu, jeśli nie odpowiesz na ewentualne pytania w terminie. Urząd może także odrzucić Twoje podanie o zasiłek dla bezrobotnych, jeśli nie masz zarejestrowanego adresu w Norwegii. Aby otrzymać to świadczenie musisz mieszkać w Norwegii - jest to jeden z głównych wymogów. Jeśli zamieszkałeś w Norwegii, ale nie zameldowałeś się, urząd może zakwestionować Twoje prawo do zasiłku z powodu braku stałego miejsca zamieszkania w tym kraju.

Rozliczenia podatkowe


Aktualny adres jest niezwykle ważny dla osób rozliczających się drogą papierową. Jeśli długo nie otrzymujesz wyniku rozliczenia podatkowego, upewnij się najpierw, że masz poprawnie zarejestrowany adres. Także podatnicy rozliczający się drogą elektroniczną miewają problemy z powodu braku zaktualizowanego adresu. Wiele osób loguje się w systemie Altinn za pomocą kodów MinID odczytywanych z kartki, ponieważ nie otrzymują oni kodów SMS na swój polski numer telefonu. Papierowe kody trzeba najpierw zamówić - wówczas nie możesz wybrać adresu wysyłki, kody są automatycznie kierowane na Twój adres z Folkeregisteret. Więcej o kodach TUTAJ.

Wymeldowanie


Każda osoba zarejestrowana w Folkeregisteret, która wyjeżdża za granice Norwegii na co najmniej 6 miesięcy, ma obowiązek wymeldowania z kraju. Dlaczego jest to ważne? Norweskie urzędy w dalszym ciągu muszą być w stanie się z taką osobą skontaktować, a więc we wniosku należy podać swój nowy adres korespondencyjny w innym kraju, np. w Polsce.

Jak uporządkować sprawy z adresem?


Jak już wyżej wspominaliśmy, wystarczy zarejestrować adres w jednym miejscu, aby wszystkie urzędy miały do niego dostęp. Trzeba natomiast pamiętać o wybraniu odpowiedniego wniosku. Możemy wybrać formularz dla osób meldujących się w Norwegii (jeśli dopiero się wprowadzamy), przeprowadzających się w obrębie kraju oraz wymeldowujących się z Norwegii. Ważnym jest zarejestrowanie adresu korespondencyjnego także wyjeżdżając do innego państwa, ponieważ norweskie urzędy nadal muszą być w stanie skontaktować się z Tobą bez problemu. Jeśli chcesz sprawdzić jaki adres widnieje pod Twoim nazwiskiem w rejestrze, możesz to zrobić logując się na swoim koncie Altinn, bądź kontaktując się z lokalnym urzędem skarbowym. Nie zapomnij dopełnić tej formalności!
zdjęcie: fotolia.pl - royalty free
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok