Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
19
Zagraniczni kierowcy jeżdżą najgorzej

 
 foto: nrk.no
Ciężarówki rozwijające bardzo wysokie prędkości, przegrzane hamulce i niedoświadczeni kierowcy to problem, z którymi w tym tygodniu zmagało się Biltilsynet (nadzór pojazdów). Lastebileierforbundet (związek posiadaczy samochodów ciężarowych) już dawno sygnalizował, że na norweskich drogach nie dzieje się najlepiej.



-Bardzo często nieprawidłowości wykrywamy w ciężarówkach prowadzonych przez kierowców z Europy Wschodniej, w ogóle nie dociera do nich, to co próbujemy im przekazać – powiedział Dag Rykkje z Biltilsynet w Voss.

Ogromny wzrost ruchu drogowego


Po tym jak zamknięto Gudvangatunellenn (w tunelu spłonął samochód ciężarowy ), ruch na obszarze Hardangervidda znacznie wzrósł. Ciężkie, duże samochody ciężarowe muszą jechać przez kręte, wąskie i strome drogi. W poniedziałek Biltilsynet zatrzymało do kontroli 115 ciężarówek, z czego 57 było norweskich, a 58 zagranicznych. Z norweskich ciężarówek 4 miały jakiś defekt, z zagranicznych 16.

Najczęstszą wadą były przegrzane hamulce, ich temperatura wynosiła nawet 400-500 stopni.

-Najgorszy scenariusz to taki, w którym ciężarówka zaczyna płonąć w tunelu w drodze z Måbødalen – powiedział Rykkje. Dzisiaj mija 25 rocznica wypadku autobusowego w Måbødalen, w którym zginęło 16 osób. Powodem tragedii były gorące i zużyte hamulce.


uib.no_mabodal.jpg
Archiwalne zdjęcie z miejsca wypadku w Måbødalen, foto: uib.no

Nie dbają o bezpieczeństwo


Wyniki poniedziałkowej kontroli nie są niczym zaskakującym dla Jana Ove Halsøy z Lastebileierforbundet. Zarówno on, jak i inni członkowie związku już dawno ostrzegali przed tym problemem:

-Norwescy kierowcy dbają o bezpieczeństwo bardziej, niż osoby z zagranicy. Firmy transportowe kupują zużyte samochody, które nie nadają się do jazdy po Norwegii. Takie samochody są tanie, dlatego też są bezkonkurencyjne. Jeśli ktoś podaje inny powód, to najzwyczajniej w świecie kłamie. Wiele firm transportowych w ogólnie nie przejmuje się wymogami dotyczącymi bezpieczeństwa. Zagraniczne samochody przystosowane są do jazdy po płaskich terenach, a nasi norwescy kierowcy dobrze wiedzą, że samochody muszą być w stanie jeździć po terenach górskich.

Z góry po hamulcach


Rykkje dodaje, że zagraniczni kierowcy nie wiedzą jak jeździć po Norwegii:

-Za często używają hamulców zamiast zmieniać bieg na niższy. Nigdy wcześniej tutaj nie jeździli, nie znają układu dróg, a przede wszystkim nie są przystosowani do takich warunków.


Większość norweskich ciężarówek ma zainstalowane hamulce dodatkowe do jazdy z góry, samochody z Europy Wschodniej i Zachodniej nie mają takiego wyposażenia. Przy jeździe w dół do Måbødalen średnia prędkość powinna wynosić ok. 10-15 km/h, podczas gdy niektórzy kierowcy jadą tam z prędkością ok. 40-50 km/h.

Rykkje ma nadzieję, że kontrole i kampanie informacyjne sprawią, że kierowcy będą bardziej uważni na niebezpiecznych odcinkach.


mabodal_flickr.jpg
Kręta, niebezpieczna droga do Måbødalen, foto: flickr.com


Źródło: nrk.no



Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


pati muzia

16-08-2013 21:49

w Polsce przejezdza policja i zabiera dowod rej ,albo UTD i straz miejska
albo 17 innych sluzb kontroli

robert taki

16-08-2013 18:06

Zabek57 napisał:
Jeśli chodzi o ten temat to mam osobiste doświadczenia. Mechanik/kierowca ciężarówki i autobusy. Sezonowo pracowałem w Norwegii w różnych firmach. Fakt jest, że są nowi kierowcy i stanowią zagrożenie. W każdym zawodzie są nowi i się uczą od starszych, aby stać się doświadczonym. Co do retardera/hamulca górskiego, to już mało aut jeździ bez niego. Prywatyzacja to min. osiągnięcie jak największego zysku przy minimalnych wydatkach. Dlatego jak wchodzę do autobusu w Oslo i kierowca prowadzi go a na pulpicie świecą się lampki od hamulców, ogumienie jest już łyse, kierowca kurczowo trzyma kierownicę bo jak poluzuje lekko jak w dobrym aucie, to autobus z ludźmi jedzie gdzie chce/ wina układu sterującego/zawieszenia. Autobusy przegubowe w Oslo są tak zdezelowane, że nadają się na złom. Sam zrezygnowałem z pracy u norka, bo nie reperował aut, nie chciałem nikogo zabić, siebie też. Zwalają na obcokrajowców, a sami są też winni.
Zobacz autobusy w Polsce

Jacek Zabek

16-08-2013 16:56

Jeśli chodzi o ten temat to mam osobiste doświadczenia. Mechanik/kierowca ciężarówki i autobusy. Sezonowo pracowałem w Norwegii w różnych firmach. Fakt jest, że są nowi kierowcy i stanowią zagrożenie. W każdym zawodzie są nowi i się uczą od starszych, aby stać się doświadczonym. Co do retardera/hamulca górskiego, to już mało aut jeździ bez niego. Prywatyzacja to min. osiągnięcie jak największego zysku przy minimalnych wydatkach. Dlatego jak wchodzę do autobusu w Oslo i kierowca prowadzi go a na pulpicie świecą się lampki od hamulców, ogumienie jest już łyse, kierowca kurczowo trzyma kierownicę bo jak poluzuje lekko jak w dobrym aucie, to autobus z ludźmi jedzie gdzie chce/ wina układu sterującego/zawieszenia. Autobusy przegubowe w Oslo są tak zdezelowane, że nadają się na złom. Sam zrezygnowałem z pracy u norka, bo nie reperował aut, nie chciałem nikogo zabić, siebie też. Zwalają na obcokrajowców, a sami są też winni.

kris ***

16-08-2013 09:56

FINK ODNOSZE WRAŻENIE ŻE TY JESTEŚ TYM POLSKIM NORKIEM WIESZ CO CHYBA MAM NA MYŚLI

ppp ppp

16-08-2013 07:38

"Takie samochody są tanie, dlatego też są bezkonkurencyjne."-chyba wlasnie dlatego ,ze sa tanie to sa konkurencyjne!

karol sydor

16-08-2013 06:02

Biltilsynet ma racje,sam jestem kierowca i widze co sie dzieje,zagraniczne ciezarowki sa w masakrycznym stanie

kris ***

15-08-2013 23:52

PO PROSTU JESTEM OBSERWATOREM WIDZĘ JAK TRAKTUJĄ POLAKÓW JEŚLI COŚ POLAK ZROBI TO NA PIERWSZYCH STRONACH JEST A NOREK??? NORKI ZALICZAJĄ NAS DO KLASY C/D MUZUŁMANY PAKISTANY ITD KLASA B PRZYPOMINAM WSZYSCY MAJĄ NORWESKIE PASZPORTY A NOREK KLASA "A" JAK MERCEDES POWTARZAM SIĘ ALE TAKA PRAWDA BARDZO ZAKŁAMANY FAŁSZYWY NARÓD POLAK JAKI JEST TO JEST RÓŻNI LUDZIE ITD ALE CHWYTAJĄ SIĘ PRACY PRACUJĄ A MIMO TO SĄ DYSKRYMINOWANI A TE PACIATE ??? NIC Z PEŁNYMI REKLAMÓWAMI CODZIENNIE CHODZĄ NIE PRACUJĄ ALE O NICH JAKOŚ CICHO NORKI BOJĄ SIĘ ICH DOTKNĄĆ BO CO ZA DUŻO ICH JUŻ NA WPUSZCZALI??

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok