Władze Oslo ostrzegają: “Nie kupujcie dieslów!” Czy diesel truje bardziej niż benzyna?

fotolia.com - royalty free
Powód przewidywanego spadku ich wartości jest prosty: w niedalekiej przyszłości politycy chcą wprowadzić szereg ograniczeń, które spowodują, że używanie samochodów z silnikiem diesla będzie coraz mniej opłacalne.
Planowany jest między innymi zakaz poruszania się tego typu autami w dniach o dużym zanieczyszczeniu powietrza i kierowcy diesli będę płacić więcej na bramkach. “Zielone” władze Oslo planują także wprowadzenie stref niskiej emisji w obrębie obwodnicy Ring 3 i czekają na zielone światło od rządu na wprowadzenie zakazu poruszania się takich samochodów po autostradach krajowych – według informacji z Rady Miata.
Nie zasłużył na złą reputację?
– To mit, że diesle emitują do atmosfery więcej niebezpiecznego dwutlenku azotu niż samochody na benzynę – mówi kierownik sprzedaży w salonie samochodowym Thrane-Steen w Skøyen, z którym rozmawiało NRK. – Wydaje się, że politycy, którzy wyszli z tą inicjatywą, nie podążają za rozwojem technologii.
Sprzedaż samochodów z silnikiem diesla systematycznie spada od 2012 roku. Jednak, jak twierdzi Rada Informacji o Ruchu Drogowym (Opplysningsrådet for veitrafikk), Norwegowie nadal kupują takie samochody – czterech na dziesięciu wybierze właśnie diesla.
Pakt klimatyczny
– Będziemy kontynuować wydobycie ropy naftowej i gazu, ale chcielibyśmy również stworzyć więcej miejsc pracy w innych sektorach gospodarczych – powiedziała Solberg (H). – Dołożymy wszelkich starań, aby we wszystkich gałęziach gospodarki osiągnąć ambitne cele, które zatwierdził Storting. Jednak to nie oznacza, że w najbliższych latach nie będzie potrzeby pozyskiwania zarówno ropy naftowej, jak i gazu – dodała.
Norwegia tym samym wyłamała się z grona prawie 200 krajów, które w sobotę w Paryżu podpisały porozumienie klimatyczne. Pakt zakłada zatrzymanie globalnego ocieplenia na poziomie znacznie poniżej 2 stopni Celsjusza.
Powietrze w Oslo i innych większych miastach Norwegii jest zanieczyszczone, stwierdził wcześniej Trybunał EFTA, krytykując Norwegię za pogwałcenie europejskich regulacji dotyczących jakości powietrza, m.in. za niedostateczną redukcję pyłu, dwutlenku azotu i dwutlenku siarki w powietrzu.
Najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby ludzie kupowali samochody elektryczne. Niestety nie każdego stać na taką opcję. Dlatego, jeśli chcesz kupić diesla, dobrze, jeśli zdajesz sobie sprawę, że z roku na roku będzie on tracił na wartości.
Jednak Lars Hartbrekken, lider Naturvernforbundet – organizacji chroniącej środowisko, powiedział, że jedną z pierwszych rzeczy, które należy zrobić, jest zaprzestanie odwiertów na terenach arktycznych.
Źródła: nrk.no, DN, nord24.no

To może Cię zainteresować