Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

3
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Pomoc dla obywateli EOG - do którego urzędu z czym się zwrócić

 
 
Ze względu na napływ nowych imigrantów do Norwegii, co jakiś czas warto przypomnieć, jakie urzędy zajmują się jakimi sprawami. Jeśli chodzi o prawa i obowiązki obywateli państw EOG, najczęściej potrzebny będzie kontakt z jedną z czterech instytucji: NAV-em, UDI, Policją lub Urzędem skarbowym.

NAV (Urząd pracy i polityki socjalnej)
odpowiada na pytania dotyczące tego:

       jakie przepisy obowiązują w związku z pobytem i pracą w Norwegii
       jakie warunki należy spełniać, by być członkiem norweskiego systemu ubezpieczeń społecznych (folketrygden),
       jakie warunki należy spełniać, by mieć prawo do wsparcia finansowego ze strony państwa (pomoc socjalna).
       W sytuacjach kryzysowych NAV jest również zobowiązany udzielać informacji, rad i  ewentualnie wsparcia osobom potrzebującym.

UDI (Ministerstwo spraw zagranicznych)
odpowiada na pytanie dotyczące tego:

       jakie przepisy i wytyczne obowiązują ogólnie obywateli państw EOG i członków ich rodzin, ubiegających się o prawo pobytu/prawo do osiedlenia się na terenie Norwegii,
       jakie przepisy obowiązują w przypadku obywateli EOG, jeśli chodzi o norweskie prawo o cudzoziemcach, w tym udziela informacji na temat procedur rejestrowania pobytu przez obywateli państw EOG, 
       jakie przepisy regulują wydalanie i ekstradycję cudzoziemców z Norwegii.


Policja
odpowiada na pytanie dotyczące:

       praktycznych aspektów rejestracji pobytu przez obywateli państw EOG (gdzie i jak?),
       wystawiania zaświadczeń o rejestracji pobytu (registreringsbevis),
       przestępczości, porządku i bezpieczeństwa

Skatteetaten (Urząd skarbowy)
odpowiada na pytanie dotyczące:

    rejestru ludności (folkeregister),
    przepisów podatkowych,
    procedur związanych z przyznawaniem numerów personalnych (personnummer/D-nummer),
    wystawiania kart podatkowych,
    przepisów związanych z arbeidsgiveravgift (składką na ubezp. społeczne odprowadzaną przez pracodawcę za swoich pracowników),
    organizacji pożytku publicznego.
 

Źródło: NAV


 

Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok