
Lista zamówień na opłaty
Rada Informacyjna Ruchu Drogowego (Opplysningsrådet for Veitrafikken - OFV) twierdzi, że państwo wymusza podejmowanie lokalnych uchwał o wprowadzaniu opłat drogowych.
Vilrid Femoen z OFV przedstawi dziś w Stortingu listę 31 projektów drogowych zawartych w Narodowym planie transportowym (patrz: tabela pod artykułem), w przypadku których informacja zawarta w planie mówi jasno, że władze lokalne muszą wprowadzić opłaty, by drogi te mogły zostać zbudowane.
- To lista zamówień - mówi Femoen - przy pomocy której państwo zamawia lokalne uchwały o finansowaniu dróg publicznych poprzez opłaty drogowe (bompenger). To nie jest inicjatywa oddolna tylko przymus. Państwo wymusza kolejne płatne drogi.
Daj mały palec, zabiorą całą rękę
Historia bompenger pokazuje, że z reguły kiedy jakaś opłata zostaje wprowadzona - początkowo tymczasowo i/lub pomocniczo - ciężko się jej pozbyć. Z punktu widzenia władz staje się niezbędna, a zmiany idą najczęściej w jednym kierunku: w górę (tj. w kierunku podnoszenia opłat i/lub zwiększania ich liczby).
Opłaty drogowe zaczynały swą "karierę" jako wyjątek od głównej zasady, mówiącej że to państwo odpowiedzialne jest za finansowanie budowy dróg. Obecnie stały się normą, a niekiedy wręcz filarem przemysłu drogowego na terenie większej części Norwegii. Około połowy środków wydawanych obecnie na budowę dróg pochodzi z opłat za przejazdy.
Femoen uważa, że lokalni politycy stali się zakładnikami państwa, które wymusza na kierowcach finansowanie budowy dróg publicznych:
- Politycy lokalni znaleźli się w beznadziejnym położeniu. Wysyła się im sygnał, że jeśli nie uchwalą współfinansowania dróg z opłat, nie dostaną też środków państwowych i nie będą mogli budować dróg.
Kawałeczek drogi tu, kawałeczek drogi tam
Według OFV konsekwencją systemu finansowania budowy dróg z opłat za przejazdy jest brak całościowej wizji i budowanie izolowanych odcinków dróg tu i tam:
- Wszyscy są więźniami beznadziejnego systemu, przez który podtrzymywany jest irracjonalny i chaotyczny sposób rozbudowy sieci drogowej. Jest on niepotrzebnie drogi i czasochłonny. Budujemy kawałeczek drogi tu, kawałeczek drogi tam. To wszystko wymknęło się państwu spod kontroli, zagubił się gdzieś całościowy obraz - mówi Femoen.
OFV jest zdania, że jeśli opłaty za przejazdy drogami w ogóle mają zostać utrzymane, trzeba powołać jedną, państwową spółkę do ich pobierania, względnie jedną spółkę na jedną drogę główną, która byłaby odpowiedzialna również za budowę wszystkich odgałęzień od tej drogi, niejako systemu dróg powiązanych. Projektów drogowych powinno też być mniej, za to muszą być one obszerniejsze, obejmować dłuższe odcinki, niż to ma miejsce dziś.
Przymus? Jak przymus?
Dyrektor departamentu do spraw drogowych (Vegdirektoratet), Lars Aksnes, oburza się słysząc, że lokalni politycy są do czegoś przymuszani.
- Dostają wiadomość, że jeśli nie uchwalą opłat za przejazdy, droga nie powstanie. Czy to nie przymus? - pyta Vilrid Femoen.
- Wiemy, że w przypadku wielu spośród tych projektów chodzi o potrzeby i inicjatywy lokalne. W wielu miejscach to władze lokalne wychodzą z inicjatywą współfinansowania budowy w ten sposób. To pokazuje lokalne zaangażowanie, a zatem nie uważam, by zachodził tu jakikolwiek przymus - ripostuje Aksnes.
ODCINKI DRÓG WRAZ Z WARUNKAMI REALIZACJI (NA PODSTAWIE NARODOWEGO PLANU TRANSPORTOWEGO) Rv23 Dagslett–Linnes: «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od lokalnej zgody na częściowe finansowanie z opłat za przejazdy (bompenger)» Rv 110 Simo–Ørbekk (Østfold): «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania pakietu miejskiego z opłat za przejazdy» E18 Retvedt – Vinterbru (Akershus): «Zakłada się współfinansowanie rozbudowy z opłat za przejazdy» E16 Herbergåsen–Nybakk (Akershus): «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania z opłat za przejazdy» E16 Slomarka–Herbergåsen: «Zakłada się współfinansowanie projektu z opłat za przejazdy» E39 Ålgård–Hove: «finansowanie uzależnione jest od przyjęcia Pakietu Jæren 2 (Jærenpakke 2)» E39 Hove-Sandved: «Warunkiem jest, że odcinek Hove–Sandved zostanie częściowo sfinansowany z opłat za przejazdy z Pakietu dla Północnego Jæren (Nord-Jærenpakken)» E18 Lysaker–Slependen (Akershus): «Zakłada się, że projekt zostanie sfinansowany ze środków państwowych oraz opłat za bramki ujętych w Pakiecie Oslo 3 (Oslopakke 3) oraz z nowych punktów pobierania opłat, gdzie opłaty pobierane będą "wstecz" za poszczególne zrealizowane odcinki Korytarza Zachodniego» E18 Rugtvedt–Dørdal (Telemark) oraz Tvedestrand–Arendal (Aust-Agder): «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania go z opłat za przejazdy». Rugtvedt-Dørdal: «Przedłożono uchwały ramowe o częściowym finansowaniu projektu z opłat za przejazdy» E39 Lindelia-Døle most-Livold ooraz Udland–Oftedal: «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania go z opłat za przejazdy» E39 Rogfast: «Rząd stawia w pierwszym rzędzie na środki państwowe w pierwszym, czteroletnim okresie trwania projektu, w celu rozpoczęcia budowy (...) Dalsze priorytetowe traktowanie projektu uzależnione jest od uchwalenia systemu współfinansowania go z opłat za przejazdy» Rv555 Sotrasambandet (Hordaland): «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania go z opłat za przejazdy» oraz «Możliwość finansowania projektu poprzez opłaty drogowe nie została jeszcze rozstrzygnięta na szczeblu lokalnym» (decyzja w 2013 roku) E39 pomiędzy Betna a Stormyra (Møre og Romsdal): «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania go z opłat za przejazdy» Rv13 Øvre Vassenden, zabezpieczenie przed lawinami poprzez budowę tunelu: «Zakłada się, że tunel koło Joberget zostanie częściowo sfinansowany z opłat za przejazdy poprzez rozszerzenie pakietu Voss (Vossapakken)» E134 Damåsen–Saggrenda (Buskerud): «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania go z opłat za przejazdy» E134 Tunel Stordal (Hordaland): «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania go z opłat za przejazdy» (uchwała ma zapaść w 2013 roku) Rv 36 Skyggestein – Skjelbredstrand (Telemark): «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania go z opłat za przejazdy» E134 Damåsen–Saggrenda (Buskerud): «Podjęto lokalne uchwały ramowe o współfinansowaniu projektu z opłat drogowych. Aktualna pozostaje sprawa przedłożenia sprawy opłat Stortingowi w roku 2013, pod warunkiem, że zapadnie ostateczna decyzja na poziomie lokalnym» E134 Haukelifjell pomiędzy Vågslid w Telemarku a Seljestad w Hordalandzie, budowa nowych tuneli: «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania go z opłat za przejazdy» E16 Bagn–Bjørgo (Oppland): «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania go z opłat za przejazdy.» «Trwają prace nad propozycjami planu finansowania oraz systemu pobierania opłat na sfinansowanie projektu.» E16 Bjørum – Skaret (Akershus i Buskerud), Fagernes-Hande (Oppland): «Nadanie projektom priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania go z opłat za przejazdy» E6 Jaktøya – Klett – Sentervegen na południe od Trondheim oraz Vindalsliene – Korporals bro (Sør-Trøndelag): «W przypadku obydwu projektów nadanie im priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania ich z opłat za przejazdy.» E6 Kolomoen – Brunnunddal (Hedmark): «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania go z opłat za przejazdy.» E6 Støren–Skjerdingstad i Ulsberg–Løklia (Sør-Trøndelag): «W przypadku obydwu projektów nadanie im priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania ich z opłat za przejazdy.» E6 Oslo: przebudowa obecnego połączenia drogi krajowej z terminalem Alnabru w Oslo: «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia jego współfinansowania z opłat drogowych w ramach Pakietu Oslo 3 (Oslopakke 3).» Rv4 Roa–Gran do granicy Opplandu: «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od wyrażenia zgody na współfinansowanie z opłat za przejazdy poprzez rozszerzenie zatwierdzonego systemu opłat drogowych dla drogi krajowej 4 (rv4).» Rv3 przez dolinę Østerdalen: «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania go z opłat za przejazdy». Rv 25 w Hedmarku, Elverum-Løten, 16,5 km drogi czteropasmowej, 9,5 km drogi dwupasmowej: «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania go z opłat za przejazdy.» E6 Kvithamar–Åsen (Nord-Trøndelag) oraz dalszy ciąg rozbudowy bezkolizyjnej drogi E6 pomiędzy Trondheim a Steinkjer: «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania go z opłat za przejazdy.» E6 Sørelva – Borkamo (Nordland): «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia systemu częściowego finansowania go z opłat za przejazdy». E6 koło Ballangen na południe od Kråkmofjellet (Nordland) oraz przebudowa E8 do portu w Tromsø: «Nadanie projektowi priorytetu uzależnione jest od uchwalenia współfinansowania poprzez jakąś formę opłat za przejazdy.»
|
Na podstawie: Aftenposten
To może Cię zainteresować
14-05-2013 20:43
0
-1
Zgłoś
14-05-2013 17:01
1
0
Zgłoś