Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

4
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

„Nie” dla akwizycji przez telefon i imiennych reklam bezpośrednich - jak się zastrzec?

 
 
Według niedawno opublikowanych statystyk Rejestrów w Brønnysund, już dwa miliony Norwegów zastrzegły, że nie chcą, by dzwonili do nich akwizytorzy, ani by przysyłano im reklamy bezpośrednie. Zgłoszenie zastrzeżenia to bardzo prosta operacja, zabierająca tylko kilka minut.


Niemal wszystkie osoby, figurujące w Rejestrze zastrzeżeń (Reservasjonsregisteret), czyli norweskim odpowiedniku tego, co w Polsce i wielu innych krajach nazywane jest Listą Robinsona, zadeklarowały, że nie życzą sobie telefonicznej akwizycji. Ponad połowa nie chce też, by do ich skrzynek pocztowych trafiały bezpośrednie reklamy imienne.

Stabilna liczba nowych zastrzeżeń

Najwięcej nowych osób zarejestrowało się w Rejestrze zastrzeżeń w roku 2004 – 433 193. W latach 2003 i 2005 było około 240 000 nowych zgłoszeń rocznie. W ciągu trzech ostatnich lat ich liczba ustabilizowała się na poziomie około 75 000 rocznie.

O prawie rezerwacji
W Rejestrze można zastrzec, że nie życzy się sobie telefonów od akwizytorów, ani żadnej innej formy reklamy bezpośredniej. Zastrzeżenie może, oprócz firm, obejmować też próby „reklamy” ze strony organizacji pożytku publicznego.

Jeśli poda się swój numer personalny, zastrzeżenie będzie dotyczyło konkretnie danej osoby. Można też podać do rejestru numery telefonów, zarówno stacjonarnych, jak i komórkowych, na które akwizytorzy nie mają prawa dzwonić. Rzecznik Praw Konsumentów zaleca, by osoby, które nie lubią reklam telefonicznych korzystały właśnie z tej opcji.

Wpisując się do rejestru można zabezpieczyć się przed sprzedażą telefoniczną i reklamą bezpośrednią, ale już nie przed badaniami opinii publicznej, czy badaniami gustów konsumenckich. Również firmy, których klientem się aktualnie jest (np. banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, kluby książki itp.) mają prawo do kontaktowania się z daną osobą, nawet jeśli ta zgłosiła zastrzeżenie do Rejestru.

Przedsiębiorstwa i inne osoby prawne nie mogą rejestrować się w Rejestrze zastrzeżeń.

Czas trwania

Od strony technicznej sprawa wygląda tak, że zastrzeżenie jest rejestrowane w centralnym rejestrze w Brønnøysund i obowiązuje w takim zakresie, jaki się wybrało, tak długo, dopóki się go nie zmieni lub nie wycofa.

Firmy, które wykorzystują telemarketerów lub reklamę bezpośrednią mają obowiązek aktualizowania swoich list osób, do których nie mogą dzwonić i/lub rozsyłać imiennych materiałów reklamowych co najmniej raz na miesiąc.

Gdzie i jak zgłosić swoje zastrzeżenie?

Żeby zgłosić swoje zastrzeżenie do Rejestru zastrzeżeń, należy wpisać swój numer personalny w okienku na tej stronie Rejestrów w Brønnøysund i potwierdzić przyciskiem "OK", a następnie wybrać, jakie opcje zastrzeżenia nas interesują spośród następujących możliwości:

Rejestr zastrzeżeń (Reservasjonsregisteret):

# reklama bezpośrednia przesyłana pocztą (gjennom posten)

# akwizycja telefoniczna na numer stacjonarny i komórkowy (gjennom telefon og mobiltelefon)

Organizacje pożytku publicznego (Frivillige organisasjoner):

# Chcę również zastrzec się przeciwko reklamie ze strony organizacji pożytku publicznego (Jeg vil også reservere meg mot markedsføring fra frivillige organisasjoner).

Opcjonalne informacje dodatkowe (Valgfri tilleggsopplysning):

Tu można podać numery telefonów, które chce się zastrzec.

Jeśli ktoś stał się obiektem akwizycji telefonicznej lub adresatem reklamy bezpośredniej, mimo iż zastrzegł, że ich sobie nie życzy, może złożyć skargę do Rzecznika Praw Konsumentów.



Źródło: Brønnøysundregistrene



Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok