„Zbyt często urzędnikom NAV-u brakuje elementarnej kultury w kontaktach z ludźmi, którzy są w potrzebie i nie są w stanie sami się podźwignąć. Metaforyczna czara, zawierająca opowiedziane mi historie o braku szacunku i aroganckim zachowaniu ze strony funkcjonariuszy publicznego systemu, który ma za zadania pomagać najsłabszym i najbardziej bezradnym spośród nas, jest już nimi wypełniona po brzegi.
Jako pastor widuję ludzi, którzy płaczą z powodu formularzy, których nie są w stanie wypełnić. Nie to, że nie próbują! Próbują, ale np. popełnili gdzieś błąd, wpisali coś źle i ciach, cała procedura została wstrzymana. Żadnego zawiadomienia, próby dialogu ze strony urzędu, po prostu świadczenie zostaje wstrzymane! Pieniądze, których naprawdę pilnie potrzebują, by po prostu móc przeżyć i opędzić najpilniejsze potrzeby, nie wpływają wtedy, kiedy powinny. To nie przelewki!
Jeśli ktoś nie pojawi się na umówionym spotkaniu w Urzędzie, otrzyma pocztą zimny i pełen oskarżeń i ostrzeżeń list o treści typu „Wypłata świadczenia została wstrzymana z powodu braku woli współpracy ze strony użytkownika”. Przypomnijmy: oskarżani o „brak woli współpracy” są ludzie, którzy często mają problemy z tym, żeby w ogóle jakoś ogarnąć własne życie. Gdzie podziała się troska o nich? Takie listy to czysta demonstracja siły. Zupełny bezsens.
Aby uzyskać najdrobniejszą rzecz, trzeba wypełnić jakiś formularz. Sprawia to wrażenie, jakby urzędnicy mieli ręce ciasno spętane, a usta zakneblowane przepisami i formularzami i nie potrafili już myśleć samodzielnie. Jak dla mnie, wszystkie te formularze to wyrzucanie pieniędzy z naszych podatków w błoto.
[W NAV-ie] oczekuje się, że ludzie chorzy będą funkcjonować optymalnie, jak ludzie zdrowi. A jeśli nie, konsekwencje są poważne. Tymczasem, jako urząd zajmujący się pomocą publiczną, NAV powinien zrozumieć, że ludzie, którzy potrzebują tej pomocy są często bardzo chorzy i zmęczeni. Podobnie może być z ich rodzinami. Niektórzy stracili kogoś bliskiego, inni wkrótce stracą. W takim stanie ducha wypełnienie jakiegokolwiek bądź formularza może wydawać się zadaniem ponad siły. Ostatnią rzeczą, jakiej takie osoby potrzebują, jest walka ze sztywnym systemem, którego sami pracownicy NAV zdają się czasami nie ogarniać.
Zbyt wiele osób doświadcza tego, że musi niemal na kolanach błagać o jakąkolwiek pomoc. Muszą ładnie prosić, a i tak nie zawsze uzyskają kompetentną poradę i informację o tym, co się im należy. Bardzo często człowiek musi się dowiadywać takich rzeczy sam, na przykład z internetu, czy od znajomych. Dalej: co raz podważane są zaświadczenia lekarskie – czyli, jak widać, w NAV-ie nie ufa się nawet orzeczeniom lekarzy rodzinnych. Wiele osób odbiera to tak, jakby były z miejsca podejrzewane o próbę oszustwa i wyłudzenia, kiedy tylko zwracają się z czymś do NAV-u. To dodatkowe, w dodatku nader upokarzające, obciążenie dla człowieka, który i tak zmaga się w życiu z problemami. Czy pracownicy NAV-u poczuwają się w ogóle do odpowiedzialności i szacunku dla godności zwracających się do nich ludzi, czy też wszystkie zasoby Urzędu są nakierowane na to, by przyłapać tę nieliczną garstkę osób, które faktycznie próbują system wykorzystać?
A wy, politycy, czy wy też uważacie, że takie coś jest w porządku? Czy tylko na tyle stać urzędy publiczne w Norwegii, jeśli chodzi o kulturę osobistą i okazywanie szacunku osobom starszym lub niepełnosprawnym? Czy władze nie powinny mieć zrozumienia dla tego, że ludzie chorzy mogą popełniać pomyłki, a nie od razu bić ich po wyciągniętych po pomoc dłoniach?
Piszę ten list protestacyjny teraz, zanim stanę się stary i zniedołężniały. Bo kiedy ten dzień nadejdzie, mogę nie mieć już sił, by napisać cokolwiek.”
John Sylte
A jak pracę NAV-ów i podejście urzędników do petentów oceniają czytelnicy portalu Moja Norwegia? Zgadzacie się z pastorem Sylte, uważacie że jest zbyt naiwny, czy może sądzicie, że sprawy, o których pisze nie przystają zupełnie do problemów Polaków w Norwegii? Zapraszamy do dyskusji!
To może Cię zainteresować
08-10-2012 21:48
0
0
Zgłoś
06-10-2012 18:16
0
0
Zgłoś
05-10-2012 07:04
0
-1
Zgłoś
03-10-2012 21:14
2
0
Zgłoś
03-10-2012 17:03
0
0
Zgłoś
03-10-2012 12:19
2
0
Zgłoś
03-10-2012 10:47
3
0
Zgłoś
03-10-2012 10:01
0
-1
Zgłoś