Życie w Norwegii
Kupno samochodu w Norwegii cz. 2
1

Wczoraj pisaliśmy o czym należy pamiętać decydując się na zakup samochodu w Norwegii . Dzisiaj zapraszamy na kontynuacje artykułu.
Ubezpieczenie samochodu
Zanim zaczniesz korzystać z pojazdu, pamiętaj o wykupieniu ubezpieczenia. Można to zrobić przez internet lub przez telefon w godzinach działania biura. W Norwegii możesz wybrać między kilkoma rodzajami ubezpieczeń.
Z czego składa się ubezpieczenie samochodowe?
Ubezpieczenie samochodowe może składać się z wielu elementów:
- Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (ubezpieczenie drogowe) (ansvarsforsikring/trafikkforsikring) - to ubezpieczenie, które wszyscy kierowcy muszą mieć. Ubezpieczenie to pokrywa koszty szkód wyrządzonych innym ludziom i rzeczom. Nie pokrywa ono uszkodzeń naszego pojazdu;
- Delkasko - ubezpiecza od pożaru, kradzieży, zapewnia pomoc drogową, pokrywa koszty uszkodzeń na szybach samochodu i zamontowanym sprzęcie w samochodzie do określonej kwoty;
- Kasko - oprócz tego, co zapewnia delkasko, pokrywa również uszkodzenie swojego pojazdu przy kolizji, wywróceniu lub zjechaniu z drogi, a także uszkodzenia części pojazdu do określonej sumy;
- Ubezpieczenie kierowcy i pasażera od wypadku - pokrywa koszty szkód wyrządzonych kierowcy/ pasażerowi. Zapewnia dodatkową rekompensatę w przypadku inwalidztwa lub śmierci;
- Ubezpiecznenie prawne (retthjelpsforsikring) - jest we wszystkich rodzajach ubezpieczenia pojazdu. Oznacza to, że firma pokryje koszty pomocy prawnej jeśli właściciel lub kierowca pojazdu jest częścią sporu.
Im więcej tych elementów masz w swoim ubezpieczeniu, tym droższe ono będzie.
Dokumenty do Statens Vegvesen (Państwowego Zarządu Dróg)
Po ustaleniu ceny i wypełnieniu umowy trzeba jeszcze pamiętać o wysłaniu dokumentów do Statens Vegvesen. Należy:
-
dostarczyć 2 część karty pojazdu (vognkort del 2) i/lub dowód sprzedaży (salgsmeding). Dokument salgsmelding można pobrać na stronie Statens Vegvesen
- Część 1 karty pojazdu powinna znajdować się w samochodzie, część druga powinna zostać odesłana/ dostarczona do najbliższego oddziału Statens Vegvesen (trafikkstasjon) w jak najszybszym terminie.

Meldunek o zmianie właściciela
Przy zmianie właściciela należy wypełnić meldunek o zmianie właściciela (melding om eierskifte). W tym dokumencie zawarte są informacje na temat poprzedniego i nowego właściciela. Salgsmelding należy dostarczyć do jednej z trafikkstasjon należących do Statens Vegvesen. Trzeba to zrobić do trzech dni po zmianie właściciela pojazdu.
Jeśli sprzedawany samochód ma nową kartę rejestracyjną, podzieloną na 2 części, sprzedawca zobowiązany jest aby do dokumentu o zmianie właściciela dołączyć drugą część karty rejestracyjnej. Nowy nabywca musi poczekać z rejestracją samochodu do momentu dostarczenia drugiej części kraty rejestracyjnej do trafikkstasjon.
Jeśli samochód nie będzie ponownie rejestrowany, sprzedawca może otrzymywać zawiadomienia o opłatach drogowych i za parking. Uzyskanie ubezpieczenia na pojazd również może być utrudnione.
Podatek roczny i podatek rejestracyjny
Jeśli podatek roczny nie jest opłacony, należy uzgodnić ze sprzedawcą, kto uiści opłatę. Informacja o tym powinna znajdować się w umowie kupna-sprzedaży.
Sprawa opłaty podatku rejestracyjnego również musi być omówiona przed podpisaniem umowy. Przy kupnie auta u osoby prywatnej, zazwyczaj kupujący płaci podatek.
Jeśli chcesz upewnić się, czy podatek roczny i rejestracyjny zostały opłacone dla auta, które chcesz nabyć, możesz też skorzystać z usługi sms oferowanej przez Statens Vegvesen. Wysyłając sms pod numer 2282 o treści REGNR xxxxxxx (w miejsce „x" należy wpisać numer rejestracyjny sprawdzanego samochodu), w odpowiedzi otrzymamy wiadomośc zwrotną. Koszt usługi to 3 korony.
Przeczytaj też Kupno samochodu w Norwegii cz. 1
Źródła:dagbladet.no, bilindustrien.no, naf.no, finansportalen.no, bilkontroll.no, vegvesen.no, zdjęcie frontowe: pixabay.com - CC0
Reklama
To może Cię zainteresować
11-09-2023 10:48
0
0
Zgłoś