
Uchwały/statuty
Statuty to przepisy/prawa regulujące działalność organizacji, opracowane przez nią samą (jej członków) i uchwalone/przyjęte na zebraniu założycielskim.
Statuty powinny zawierać następujące informacje:
- Nazwę organizacji
- Jej cel (krótki opis tego, czy organizacja będzie się zajmować)
- Warunki członkostwa (krótki opis tego, kto i na jakich warunkach - wiek, składki członkowskie itp. - może zostać członkiem organizacji)
- Informacje o władzach organizacji: walnym zebraniu członków oraz zarządzie.
Walne zebranie członków
Doroczne walne zebranie członków stanowi najwyższą władzę w organizacji. Pełna lista spraw, które będą omawiane na zebraniu powinna zostać udostępniona członkom najpóźniej na tydzień przed zebraniem.
Kwestiami, którymi zebranie walne ma obowiązek się zająć, są:
- rozpatrzenie i przyjęcie sprawozdania rocznego z działalności,
- rozpatrzenie i przyjęcie sprawozdania finansowego,
- uchwalenie budżetu,
- wybór władz (zarządu) organizacji.
Przykładowy program zebrania walnego organizacji może wyglądać tak:
Lp. |
Sprawa |
Potrzebny czas |
1 |
Otwarcie zebrania |
5 min |
2 |
Wybór przewodniczącego zebrania/moderatora dyskusji, protokolanta oraz członków-przedstawicieli, którzy potem podpiszą protokół (referat) z zebrania. |
5 min |
3 |
Potwierdzenie prawomocności zwołania zebrania oraz przyjęcie programu obrad |
5 min |
4 |
Wystąpienie/przemowa przewodniczącego zarządu organizacji do członków |
10 min |
5 |
Sprawozdanie roczne z działalności |
15 min |
6 |
Roczne sprawozdanie finansowe |
15 min |
7 |
Ew. uchwalenie zmian w statutach organizacji |
20 min |
8 |
Uchwalenie budżetu |
20 min |
9 |
Wybór nowych władz organizacji (lub ponowny wybór starych :) ) |
30 min |
Zarząd
Zarząd organizacji składa się z takiej liczby osób, jak to zostało ustalone w statucie organizacji, z tym, że muszą to być przynajmniej dwie osoby, które będą pełnić funkcje odpowiednio przewodniczącego zarządu oraz wiceprzewodniczącego. Większość organizacji ma jeszcze w zarządzie skarbnika.
Zarząd stanowi najwyższą władzę w organizacji pomiędzy corocznymi zebraniami walnymi członków.
Do zadań zarządu organizacji należy:
- Wdrażanie postanowień walnych zebrań członków.
- Mianowanie w razie potrzeby komitetów/grup zadaniowych/osób w celu wykonania zadań specjalnych oraz opracowywanie instrukcji dla nich.
- Administrowanie i konieczny nadzór nad finansami organizacji.
- Reprezentowanie organizacji.
Do zadań przewodniczącego zarządu należy delegowanie zadań do pozostałych członków zarządu oraz - najczęściej - występowanie w imieniu organizacji przy różnych okazjach, choć to ostatnie zadanie może być w poszczególnych przypadkach zlecane innemu członkowi zarządu lub zwykłemu członkowi organizacji. Wiceprzewodniczący wspiera i/lub zastępuje przewodniczącego w tych zadaniach.
Skarbnik musi mieć na bieżąco kontrolę nad dochodami, wydatkami i majątkiem organizacji, jak również pilnować terminów składania podań o dofinansowanie, jeśli organizacja o nie występuje. Wspólnie z pozostałymi członkami zarządu skarbnik odpowiada za przygotowanie, a potem realizację budżetu organizacji.
Jest ważne, by zarząd sprawnie funkcjonował, dlatego w przypadku dużych organizacji z wieloosobowymi zarządami, często w zarządzie wyodrębniają się tzw. grupy robocze pilnujące poszczególnych zadań.
Zazwyczaj wyznacza się konkretne osoby do wykonywania takich prac jak: pisanie referatów z zebrań walnych, podań, listów itp., rekrutacja członków, prowadzenie rejestrów członków, planowanie aktywności organizacji itp.
Zmiana statutów organizacji
Zmiany w statutach organizacji zazwyczaj można uchwalić tylko na zebraniu walnym (zwyczajnym, bądź nadzwyczajnym). Zazwyczaj w tym celu wymagana jest kwalifikowana większość głosów, np. 2/3 (ale to również powinien określać pierwotny statut). Często też w statutach zawarty jest wymóg, że propozycje dot. zmiany statutów muszą zostać zgłoszone z odpowiednim wyprzedzeniem, na przykład na 3 miesiące przed zebraniem walnym członków.
Podobnie jak w przypadku zmiany statutów, uchwała zgromadzenia walnego potrzebna jest też do podjęcia decyzji o rozwiązaniu organizacji.
Jak napisać statut?
Wiadomo, że nie każdy, kto ma pomysł na organizację musi od razu czuć się pewnie przy układaniu pism i statutów. Na szczęście w Norwegii dostępna jest pomoc dla zagubionych (bądź leniwych :) ) w postaci generatora statutów, opracowanego przez Radę ds. dzieci i młodzieży w Oslo, organizację skupiającą organizacje pozarządowe - Frivillighet Norge - oraz organizacje LNU i Batteriet.
Generator, który znajduje się tutaj pomaga odpowiedzieć na najważniejsze pytania związane z organizacją i zawrzeć je w statutach.
cdn.
Na podstawie: Frivillighet Norge

To może Cię zainteresować