Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Życie w Norwegii

Dziewięciu na dziesięciu Norwegów jest narażonych na próby oszustw cyfrowych

Monika Pianowska

11 października 2024 17:30

Udostępnij
na Facebooku
Dziewięciu na dziesięciu Norwegów jest narażonych na próby oszustw cyfrowych

Seniorzy są bardziej podatni na tego typu przestępstwa niż osoby młodsze. NTB/materiały prasowe

Prawie wszyscy Norwegowie doświadczają prób oszustw cyfrowych, wynika z nowego badania Nkom. Najpopularniejszą formą podejrzanego kontaktu jest e-mail lub SMS. Cyberprzestępcom zależy głównie na wyłudzeniu BankID, haseł i wrażliwych danych osobowych.
W ankiecie przeprowadzonej przez Respons Analyse dla Krajowego Urzędu ds. Komunikacji (Nkom) dziewięć na dziesięć osób powyżej 18. roku życia mieszkających w Norwegii twierdzi, że w ciągu ostatniego roku było narażonych na próby oszustwa. 74 proc. z nich dodaje, że zdarza się to co miesiąc lub częściej, a 11 proc. – nawet codziennie.

To oszustom się opłaca

Najczęściej spotykane są próby oszustw za pośrednictwem wiadomości e-mail i SMS-ów. Ponad połowa respondentów otrzymała podejrzane połączenia telefonicznie, inni zaś mogli zostać potencjalnymi ofiarami wyłudzenia danych za pośrednictwem mediów społecznościowych. Seniorzy są bardziej podatni na tego typu przestępstwa niż osoby młodsze.
Jesienią Nkom i Økokrim powołały krajową grupę ekspertów ds. zwalczania oszustw cyfrowych. Podjęte środki przyniosły już rezultaty i działania wykazały, że jedną czwartą wszystkich połączeń z zagranicy można uznać za oszustwo.
– Często korzystamy z usług cyfrowych, a oszuści lubią udać się tam, gdzie jest największy zysk. Nowe dane Økokrim pokazują, że w zeszłym roku mieszkańcy regionu nordyckiego zostali oszukani w kanałach cyfrowych na kwotę 9 miliardów koron – mówi starszy doradca Johannes Vallesverd w Nkom i szef grupy ekspertów ds. zwalczania oszustw cyfrowych.

Ostrożności nigdy dość

Przypomina ludziom, żeby byli ostrożni. Szczególnie ważne jest, aby nigdy nie udostępniać BankID, haseł ani wrażliwych danych osobowych. Po otrzymaniu wiadomości e-mail lub SMS zawierających literówki lub dziwne sformułowania, lampki ostrzegawcze powinny się zapalić.
Jeśli to możliwe, należy unikać klikania linków i zamiast tego samodzielnie przeszukać sugerowaną witrynę lub skorzystać z aplikacji, jeśli to możliwe. Podejrzane połączenia, niezależnie od tego, czy przychodzą z telefonu komórkowego, czy za pośrednictwem mediów społecznościowych, lepiej odrzucić i lub wybrać opcję prośby o oddzwonienie.
Źródła: NTB, Nkom
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok