Życie w Norwegii
Będzie zakaz używania diesla w Oslo? Władze miasta nie chcą czekać na rząd
39

Władze Oslo nie chcą czekać na rządową decyzję o zakazie poruszania się samochodami z silnikiem diesla. Wprowadzą ograniczenia lub całkowity zakaz poruszania się diesli po drogach należących do miasta i gminy.
Władze Oslo wprowadzają restrykcje dotyczące poruszania się po drogach komunalnych pojazdami wyposażonymi w silniki diesla. 4 lutego rada miasta przyjęła projekt ograniczający emisję spalin, który zakłada, że w dniach o najgorszej jakości powietrza na drogach komunalnych Oslo będzie obowiązywał zakaz przemieszczania się samochodami wyposażonymi w silniki diesla. Niestosowanie się do nowych przepisów może kosztować 1500 koron.
– Nie mamy takiej mocy prawnej, żeby wprowadzić zakaz na drogach krajowych – mówi w rozmowie z NRK radna ds. środowiska i transportu Marie Nguyen Berg, z Partii Zielonych. – Dlatego chcemy w pierwszej kolejności zająć się drogami komunalnymi.
– Nie mamy takiej mocy prawnej, żeby wprowadzić zakaz na drogach krajowych – mówi w rozmowie z NRK radna ds. środowiska i transportu Marie Nguyen Berg, z Partii Zielonych. – Dlatego chcemy w pierwszej kolejności zająć się drogami komunalnymi.
Stojące powietrze
Propozycję związaną z wprowadzeniem całkowitego zakazu poruszania się samochodów z silnikiem diesla na drogach krajowych omawiano w parlamencie już w 2012 roku. Od tego czasu pomysł nie doczekał się jednak całkowitej realizacji. Sprawę komentuje Ola Elvestuen, ówczesny członek Stortingu i radny Oslo ds. środowiska i transportu.
– Wiemy, że zakaz ruchu pojazdów z silnikami diesla zimą w strefach z tzw. „stojącym powietrzem” daje poprawę. Jednak nie było pewności co do realnego efektu takiego zakazu na zatłoczonych, ale ruchliwych drogach krajowych – mówi Elvestuen w rozmowie z NRK.
– Wiemy, że zakaz ruchu pojazdów z silnikami diesla zimą w strefach z tzw. „stojącym powietrzem” daje poprawę. Jednak nie było pewności co do realnego efektu takiego zakazu na zatłoczonych, ale ruchliwych drogach krajowych – mówi Elvestuen w rozmowie z NRK.
Nie wszystkie drogi
Zakaz wprowadzony w Oslo prawdopodobnie nie będzie obowiązywał dróg wchodzących w skład obwodnic Ring 1, Ring 3 oraz poszczególnych odcinków dróg krajowych:
E6 od granicy Akershus przez Tangerud - Ryen – granica Akershus przez Åsland
E6 odcinek Alnabru - Sørenga (przez Vålerengtunnelen i Ekebergtunnelen)
E6 odcinek Ryen - Gamlebyen (Svartdalstunnelen)
E18 od granicy Akershus przez Mastemyr – granica Akershus przez Lysaker
E18 zjazd na Vippetangen (odcinek prowadzący przez Skippergata i Akershusstranda)
Rv.4 Trondheimsveien od granicy Akershus przez Gjelleråsen do ronda Trondheimsveien - Mailundveien
Rv.163 Østre Aker vei
Rv. 191 Dolna część Kalbakkvei między Østre Aker vei i E6 (od Alfasetveien til Alnabruterminalen).
Oslo kommune udostępniło również mapkę z zaznaczonymi drogami, na których nie obowiązuje zakaz poruszania się pojazdów z silnikiem diesla.
E6 od granicy Akershus przez Tangerud - Ryen – granica Akershus przez Åsland
E6 odcinek Alnabru - Sørenga (przez Vålerengtunnelen i Ekebergtunnelen)
E6 odcinek Ryen - Gamlebyen (Svartdalstunnelen)
E18 od granicy Akershus przez Mastemyr – granica Akershus przez Lysaker
E18 zjazd na Vippetangen (odcinek prowadzący przez Skippergata i Akershusstranda)
Rv.4 Trondheimsveien od granicy Akershus przez Gjelleråsen do ronda Trondheimsveien - Mailundveien
Rv.163 Østre Aker vei
Rv. 191 Dolna część Kalbakkvei między Østre Aker vei i E6 (od Alfasetveien til Alnabruterminalen).
Oslo kommune udostępniło również mapkę z zaznaczonymi drogami, na których nie obowiązuje zakaz poruszania się pojazdów z silnikiem diesla.
Oslo ma problem
Problem coraz gorszej jakości powietrza w Oslo jest poważny. Jak czytamy na oficjalnej stronie Oslo kommune w niektóre dni powietrze jest tak zanieczyszczone, że “osoby chorujące na astmę czy inne schorzenia układu oddechowego i krążeniowego powinny ograniczyć przebywanie na zewnątrz i unikać przebywania w obszarach, gdzie współczynnik zanieczyszczenia jest największy”. Szczególnie szkodliwe jest podwyższone stężenie dwutlenku azotu.
Zakaz ma obowiązywać w dni o największym zanieczyszczeniu powietrza, szczególnie w bezwietrzne i zimne dni. Alternatywą dla całkowitego zakazu może być tzw. „datakjøring", czyli dopuszczanie ruchu pojazdów z nieparzystymi numerami rejestracyjnymi w dni nieparzyste oraz parzystymi w dni parzyste. Ma to zależeć od stopnia zanieczyszczenia powietrza w danym dniu.
Rozwiązanie jest na razie tymczasowe. Propozycja wprowadzenia stałej regulacji kontroli ruchu przy wysokim poziomie zanieczyszczenia powietrza poddana została konsultacjom społecznym, które potrwają do 25.02. Kierowcy mają być informowani o zmianach z wyprzedzeniem za pośrednictwem strony internetowej miasta, mediów społecznościowych oraz artykułów w prasie.
Zakaz ma obowiązywać w dni o największym zanieczyszczeniu powietrza, szczególnie w bezwietrzne i zimne dni. Alternatywą dla całkowitego zakazu może być tzw. „datakjøring", czyli dopuszczanie ruchu pojazdów z nieparzystymi numerami rejestracyjnymi w dni nieparzyste oraz parzystymi w dni parzyste. Ma to zależeć od stopnia zanieczyszczenia powietrza w danym dniu.
Rozwiązanie jest na razie tymczasowe. Propozycja wprowadzenia stałej regulacji kontroli ruchu przy wysokim poziomie zanieczyszczenia powietrza poddana została konsultacjom społecznym, które potrwają do 25.02. Kierowcy mają być informowani o zmianach z wyprzedzeniem za pośrednictwem strony internetowej miasta, mediów społecznościowych oraz artykułów w prasie.
Nie tylko Oslo
Temat złej jakości norweskiego powietrza przewija się w mediach od dłuższego czasu, a problem podwyższonego zanieczyszczenia dotyka również innych dużych norweskich miast – np. Bergen, gdzie wprowadzono datakjøring i podwyższone opłaty bramkowe w godzinach szczytu.
Aktualne dane na temat jakości powietrza w poszczególnych norweskich miastach można sprawdzać tutaj.
Reklama
To może Cię zainteresować
14-04-2016 23:09
5
0
Zgłoś