Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

Transport i komunikacja

W Norwegii powstaną eko-statki: światowa rewolucja w transporcie morskim

Emil Bogumił

29 grudnia 2020 08:00

Kopiuj link
W Norwegii powstaną eko-statki: światowa rewolucja w transporcie morskim

Jednostki topeka mają być pierwszymi tego typu statkami na świecie. Fot. Wilhelmsen Holding ASA, materiały prasowe

Norwegia wprowadza w życie plany o wprowadzeniu statków bezemisyjnych
w transporcie morskim. Rząd przyznał dotację na rozwój dwóch projektów. Dotyczą one tankowca zasilanego zielonym amoniakiem oraz maszyn typu ro-ro.
Statki typu ro-ro stworzy Wilhelmsen Holding ASA. Będą to dwie jednostki, które jako pierwsze na świecie zostaną uznane za bezemisyjne i będą poruszać się dzięki zasilaniu wodorem. Do ich głównych zadań będzie należało rozwożenie zaopatrzenia wzdłuż norweskiego wybrzeża oraz transportowanie wodoru do stacji, gdzie z paliwa skorzystają promy osobowe. Agencja rządowa Enova przyznała w tym celu około 220 mln NOK dotacji.
Ponad 40 mln koron norweskich trafiło do przedsiębiorstw Grieg Edge i Wartsila Norway. Pilot-E, norweski program dotowania projektów innowacyjnych, docenił firmy za pomysł stworzenia tankowca do transportu zielonego amoniaku. Będzie on zasilany surowcem oraz służył do jego transportu. Zielony amoniak jest jednym ze sposobów na przechowywanie, magazynowanie i transport wodoru. Materiał będzie przewożony z magazynu w Berlevag do innych lokalizacji na norweskim wybrzeżu.
Plan działania jednostki zasilanej zielonym amoniakiem.

Plan działania jednostki zasilanej zielonym amoniakiem. Fot. Grieg Edge

Projekty, które otrzymały dotację, mają przyczynić się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, rozwoju technologii energetycznej oraz wzmocnienia bezpieczeństwa dostaw. Jednostki mają wypłynąć na norweskie wody w 2024 roku.
❤️ 0
😂 0
😢 0
😠 0
😮 0
Gość
Wyślij


Raport Norwegia

Twoje centrum aktualności i najnowszych wiadomości z Norwegii. Publikujemy dziesiątki informacji dziennie, abyś był zawsze na bieżąco. W jednym miejscu znajdziesz kluczowe informacje: od alertów pogodowych i sytuacji na drogach, przez doniesienia z rynku pracy, po najważniejsze wydarzenia z Oslo, Bergen, Stavanger i wszystkich regionów Norwegii.

Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok