Transport i komunikacja
To koniec darmowych przejazdów dla elbili. Rozpoczęła się budowa nowych bramek
6

Początkowo wprowadzenie nowych bramek planowano na marzec tego roku. Leifern [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]
W środę 27 lutego rozpoczęło się montowanie 53 nowych bramek (bomstasjoner) w Oslo i Akershus oraz modernizacja istniejących już systemów. Uruchomienie nowych punktów poboru opłat oznacza koniec darmowych przejazdów dla samochodów elektrycznych, które tak jak auta benzynowe i z silnikiem diesla będą obciążone bompenger.
Otwarcie bramek zaplanowane jest na 1 czerwca tego roku, czyli ponad dwa miesiące później, niż początkowo zapowiadano. Tutaj wpisz tekst
Powstaną trzy strefy opłat
Kiedy w czerwcu tego roku do użytku zostaną oddane nowe bramki, w Oslo i Akershus działać będą łącznie aż 73 bomstasjoner, podzielone na trzy obszary: strefa wewnętrzna (Indre ring), strefa Oslo (Osloringen), granica miasta (opłata jedynie za wjazd do Oslo). Na stronie Państwowego Zarządu Dróg (Statens vegvesen) można znaleźć interaktywną mapę z obecnymi oraz nowymi strefami płatnych przejazdów.
Opłaty bramkowe od 1 czerwca będą niższe, jednak – z wyjątkiem opłat za wjazd do miasta – pobierane w dwie strony. Bez zmian pozostanie z kolei wyższa stawka za przejazdy w godzinach szczytu, czyli od 6:30 do 9:00 oraz od 15:00 do 17:00 we wszystkie dni powszednie – obowiązywać będzie zarówno samochody spalinowe, jak i elbile.
Opłaty bramkowe od 1 czerwca będą niższe, jednak – z wyjątkiem opłat za wjazd do miasta – pobierane w dwie strony. Bez zmian pozostanie z kolei wyższa stawka za przejazdy w godzinach szczytu, czyli od 6:30 do 9:00 oraz od 15:00 do 17:00 we wszystkie dni powszednie – obowiązywać będzie zarówno samochody spalinowe, jak i elbile.
Opłaty za przejazdy dla samochodów osobowych (opłata podstawowa/ w godzinach szczytu):
Indre ring:
– Samochód benzynowy/ hybryda: 17 NOK/ 21 NOK
– Diesel: 19 NOK/ 23 NOK
– Samochód elektryczny: 4 NOK/ 8 NOK
Osloringen:
– Samochód benzynowy/ hybryda: 21 NOK/ 27 NOK
– Diesel: 25 NOK/ 30 NOK
– Samochód elektryczny: 5 NOK/ 10 NOK
Bygrense:
– Samochód benzynowy/ hybryda: 21 NOK/ 27 NOK
– Diesel: 25 NOK/ 30 NOK
– Samochód elektryczny: 5 NOK/ 10 NOK
– Samochód benzynowy/ hybryda: 17 NOK/ 21 NOK
– Diesel: 19 NOK/ 23 NOK
– Samochód elektryczny: 4 NOK/ 8 NOK
Osloringen:
– Samochód benzynowy/ hybryda: 21 NOK/ 27 NOK
– Diesel: 25 NOK/ 30 NOK
– Samochód elektryczny: 5 NOK/ 10 NOK
Bygrense:
– Samochód benzynowy/ hybryda: 21 NOK/ 27 NOK
– Diesel: 25 NOK/ 30 NOK
– Samochód elektryczny: 5 NOK/ 10 NOK
Ma być bardziej sprawiedliwie
Wprowadzenie nowych bramek ma być bardziej sprawiedliwym rozwiązaniem, dzięki któremu aż dwie trzecie kierowców zostaną obciążone opłatami.
Zmieni się też system naliczania bompenger: należność trzeba będzie uiścić w obydwie strony – a nie tak jak do tej pory w jedną – jednak stawki będą niższe i wciąż obowiązywać będzie „zasada godzinowa”. Dzięki temu, jeśli kierowa przekroczy w ciągu 60 minut kilka bramek (w strefie Osloringen i Indre Ring), zapłaci jedynie za jeden przejazd.
Kierowcy samochodów elektrycznych wciąż będą mogli cieszyć się większymi przywilejami niż właściciele aut spalinowych – opłaty bramkowe dla elbili będą bowiem około 4 razy niższe.
Zmieni się też system naliczania bompenger: należność trzeba będzie uiścić w obydwie strony – a nie tak jak do tej pory w jedną – jednak stawki będą niższe i wciąż obowiązywać będzie „zasada godzinowa”. Dzięki temu, jeśli kierowa przekroczy w ciągu 60 minut kilka bramek (w strefie Osloringen i Indre Ring), zapłaci jedynie za jeden przejazd.
Kierowcy samochodów elektrycznych wciąż będą mogli cieszyć się większymi przywilejami niż właściciele aut spalinowych – opłaty bramkowe dla elbili będą bowiem około 4 razy niższe.
Reklama
To może Cię zainteresować
1
02-03-2019 19:53
3
0
Zgłoś
01-03-2019 13:14
2
0
Zgłoś
01-03-2019 11:25
0
-11
Zgłoś
28-02-2019 22:40
9
0
Zgłoś
28-02-2019 21:30
0
-15
Zgłoś