Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

5
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

Pociągiem do Tromsø? Rząd sprawdzi, czy kolej na północy się opłaca

Magda Berbeć

29 marca 2017 08:00

Udostępnij
na Facebooku
2
Pociągiem do Tromsø? Rząd sprawdzi, czy kolej na północy się opłaca

Rząd rozważy budowę linii kolejowej między Fauske i Tromsø. wikimedia.org - Kabelleger / David Gubler - Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported, 2.5 Generic, 2.0 Generic and 1.0 Generic

Rząd Norwegii chce sprawdzić, czy rozbudowa kolei na północ kraju będzie dobrą inwestycją. Nie pierwszy raz – kwestia budowy Nord-Norgebanen przewija się od lat.
Jak donosi altaposten.no, w piątek 24 marca na konferencjach prasowych w Tromsø i Fauske, reprezentanci rządu ogłosili, że przeznaczą 2 miliony koron, aby przeanalizować plan rozbudowy kolei na północy kraju. Fundusze na przyszłe badania mają pochodzić z narodowego planu rozwoju transportu, ale politycy już teraz podkreślają, jak istotne jest inwestowanie w rozwój północy i rozszerzenie linii kolejowej od Fauske do Tromsø.

100 lat dyskusji

Temat poruszany obecnie przez norweski rząd omawiano również w przeszłości. O konieczności budowy linii kolejowej na północy kraju zadecydowano niemal sto lat temu.
Rozbudowa na północ zatrzymała się jednak w 1958 roku, docierając jedynie do Fauske.

Linie kolejowe w Norwegii
Linie kolejowe w Norwegii, źródło: wikimedia.org/ creativecommons.org/licenses/by-swikipedia.org  

W 1992 roku przeprowadzono badania, które miały wykazać, czy rozbudowa kolei na północ się opłaci. Uznano, że korzystna będzie rozbudowa na linii Narvik-Tromsø, jednak trasa od Fauske do Narviku nie wydawała się sensowna.

Dlaczego właśnie teraz?

Rozbudowę linii kolejowych na północy Norwegii uzasadnia się dynamicznym rozwojem regionu, z którego eksportowane są ryby oraz owoce morza. Jak tłumaczy reprezentant Høyre, Kent Gudmundsen, północ potrzebuje systemu transportowego, który będzie dobrze funkcjonował.

Morten Skandfer z partii Venstre tłumaczy, że wnioski wyciągnięte z badań 25 lat temu, nie są już aktualne:

„Od tego czasu rozwój przemysłu w północnej Norwegii bardzo się zwiększył. Oczekujemy znacznego wzrostu eksportu ryb i owoców morza. Mówimy tu o pięciokrotnym zwiększeniu do roku 2050.”

Rozwój w zgodzie ze środowiskiem

Planowany rozwój kolei na północy kraju to dobra wiadomość z perspektywy ochrony środowiska. Jak podkreśla nrk.no o ponowne przeanalizowanie rozbudowy linii kolejowej walczyło wiele osób związanych z ekologią, wśród nich organizacja Natur og Ungdom, która obecną decyzję rządu uznała za wielkie zwycięstwo.

Zwiększająca się z czasem produkcja na północy kraju będzie bowiem wymagała rozwiniętego systemu transportu. Kolej będzie zarówno bezpieczną, jak i bardziej przyjazną środowisku alternatywą dla samochodów ciężarowych, która odciąży krajowe drogi.


Źródła: altaposten.no, nrk.no, klartale.no
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Nikodem Sytniejewski

29-03-2017 22:17

Najlepiej to do Alty też wybudować i na Nordkapp. I na Svalbard. I na Jan Mayen. Jak całą Norwegię to całą...

Kasia J

29-03-2017 09:21

Najbogatszy i najszczesliwszy naród na świecie a nie ma infrastruktury transportowej hahaha

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok