Geirangerfjorden znajduje się w okręgu Møre og Romsdal
wikimedia.org/DXR/Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International
Ministerstwo Klimatu i Środowiska postanowiło, że norweskie gminy same będą mogły zdecydować o sposobie korzystania ze skuterów wodnych, w tym o całkowitym ich zakazie. Urząd ds. morskich (Sjøfartsdirektoratet) ma natomiast wprowadzić nowy system regulacji prawnych dla statków, które kursują po fiordach wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Wszystko wskazuje na to, że Norwegia stawia na rozwiązania przyjazne naturze.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska unieważniło odgórne przepisy dotyczące skuterów wodnych. Od tej pory przepisy będą wprowadzane miejscowo – norweskie gminy same zdecydują o sposobie wykorzystywania tych pojazdów.
Minister Klimatu i Środowiska Vidar Helgesen zwrócił się także do Urzędu ds. morskich (Sjøfartsdirektoratet) z prośbą o opracowanie systemu regulacyjnego dla statków kursujących po fiordach wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Gminy zabronią korzystania ze skuterów wodnych?
Zgodnie z komunikatem, który ukazał się miesiąc temu na
rządowej stronie, norweskie gminy mogą same decydować o sposobie korzystania ze skuterów wodnych. Mają również prawo całkowicie zakazać ich używania, jeżeli stanowią one zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu, zarządzania zasobami wodnymi lub środowiska.
Jak poinformowało
NRK, rada gminy w Tjøme w Vestfold zapowiedziała już, że planuje wprowadzenie całkowitego zakazu korzystania ze skuterów wodnych na terenie swojego archipelagu.
Nowe restrykcje dla statków rejsowych
Nowe zasady korzystania ze skuterów wodnych to jednak nie koniec zmian proponowanych przez rząd. Minister Klimatu i Środowiska Vidar Helgesen zwrócił się do Sjøfartsdirektoratet z prośbą o opracowanie przepisów dla statków, które kursują po fiordach wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Nowe przepisy mają zmniejszyć emisję tlenków azotu i siarki oraz zakaz odprowadzania ścieków ze statków rejsowych.
Połowa statków do wymiany?
Połowę statków rejsowych pływających po fiordach stanowią te wyprodukowane przed 2000 rokiem, które nie spełniają współczesnych standardów z zakresu ochrony środowiska. Niektórzy armatorzy będą więc zmuszeni je wymienić. Urząd ds. morskich ma wprowadzić zmiany do końca przyszłego roku, co może skutkować tym, że latem 2019 roku po fiordach będzie kursować znacznie mniej statków rejsowych.
Nowe zasady obejmą Nærøyfjord, Aurlandsfjorden, Geirangerfjorden, Synnulvsfjorden i najbardziej wewnętrzną część Tafjord.
Fiordy Geirangerfjorden oraz Nærøyfjorden w 2005 roku zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Geirangerfjorden
Fiord o długości 15 kilometrów znajduje się w okręgu Møre og Romsdal. Jego dopływy stanowi fiord Sunnylv, będący częścią Storfjorden.
Nærøyfjorden
Fiord znajduje się w gminie Aurland, w okręgu Sogn og Fjordane, czyli w Norwegii południowo-zachodniej. Ma długość 18 kilometrów, a jego głębokość waha się od 10 do 500 metrów.