Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

4
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

Najdłuższy tunel na świecie przejdzie generalny remont: będzie zamknięty przez cztery lata

Monika Pianowska

10 września 2020 12:50

Udostępnij
na Facebooku
3
Najdłuższy tunel na świecie przejdzie generalny remont: będzie zamknięty przez cztery lata

Lærdalstunnelen powstawał w latach 1995-2000 i łączy Lærdal z Aurland w okręgu Sogn og Fjordane. adobe stock/ licencja standardowa

Wchodzący w skład najważniejszej arterii w zachodniej Norwegii i jednocześnie najdłuższy drogowy tunel świata, Lærdalstunnelen, zostanie poddany modernizacji i w związku z tym wyłączony z ruchu. Zgodnie z postanowieniem Państwowego Zarządu Dróg i Autostrad (Statens vegvesen) będzie zamykany na noce przez cztery lata trwania remontu.
Według planu prace nad modernizacją mierzącego 24,5 kilometra długości tunelu Lærdal rozpoczną się w roku 2022, jednak będzie on zamknięty codziennie między 22 a 6 przez cztery lata dopiero od 2023 roku. Mimo to branża transportowa już teraz martwi się, jakim wyzwaniom w związku z wyłączeniem tunelu z ruchu będą musieli sprostać m.in. kierowcy przewożący towary przez Norwegię. O sprawie jako pierwsza napisała lokalna gazeta Sogn Avis.

Będzie bezpieczniejszy

Zlokalizowany na trasie E16 najdłuższy drogowy tunel świata powstawał w latach 1995-2000 i obecnie nie tylko łączy Lærdal i Aurland w okręgu Sogn og Fjordane, lecz także Indre Sogn z Hardanger, Voss i region Bergen. Ponadto obok przejazdu górskiego Filefjell stanowi główną drogę między wschodem a zachodem w południowej Norwegii.

Jak pisze norweska prasa, projekt Statens vegvesen zakłada wymianę całego oświetlenia, wentylatorów i stacji ratunkowych w Lærdalstunnelen, jak również stworzenie nowych 90-metrowych niszy awaryjnych i 19 budynków technicznych. Koszty będą wynosić od 40 do 100 tys. koron za kilometr.
Najdłuższy i najgłębiej położony tunel podwodny otwarty!

Jazda w kolumnie czy objazdy?

Niemniej dla przedstawicieli branży transportowej perspektywa zamykania na noc tak ważnego odcinka na norweskiej mapie jawi się jako spory problem. Mimo bowiem, że plan zakłada wyznaczenie objazdów, alternatywne trasy mogą się okazać niedostosowane dla ciężarówek lub będą wymagały nakładania przez kierowców kilometrów i w konsekwencji komplikacje w czasie jazdy i wymaganego odpoczynku.
Statens vegvesen jednak wstępnie wyklucza jazdę kolumnową, którą w sytuacji zamknięcia i remontu tunelu Lærdal  uważa za nieopłacalną i zbyt czasochłonną i wpływającą na efektywne godziny pracy gorzej niż objazdy, pisze NRK. Związkowcy ze Stowarzyszenia Właścicieli Ciężarówek mają się spotkać z Zarządem Dróg pod koniec września, by porozmawiać o innych rozwiązaniach.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Dik Dik

13-09-2020 13:59

Tunel Gotarda w Alpach ma 57 km.

Grzegorz Grzesiek

10-09-2020 16:33

40 000 za kilometr? Chyba za centymetr

Eldur Sevarsson

10-09-2020 14:00

''najdłuższy drogowy tunel świata powstawał w latach 1995-2000''
Tunel 24,5km zbudowali w piec lat!!!
W Polsce 6 marca 2017 rozpoczęto budowę tunelu na zakopiance długości 2km. Zakończenie planowane na 2021. Jak nie będzie poślizgu to 4 lata.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok