Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

11
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

Korek aż do lata

MN

14 listopada 2013 08:35

Udostępnij
na Facebooku
Korek aż do lata

 
 Bjørvika. Fot. Tomasz Majewski Photography
Rozpoczyna się najbardziej wymagający etap przebudowy okolic Opery w Oslo. Przez najbliższe pół roku przejazd przez Bjørvikę będzie mocno utrudniony.


Najtrudniejszy etap

- To z pewnością najbardziej wymagający okres podczas całego okresu trwania projektu - mówi Rikke Brouer-Wangen, doradca Krajowego zarządu dróg (Statens vegvesen), spoglądając w stronę Opery.

Przed nią rozciąga się plątanina dróg. Od kiedy w 2005 roku ruszyły prace nad podmorskim tunelem w Bjørvice, okolica ta doświadczyła już kilku zmian organizacji ruchu. Kierowcy, którzy nie mają ich (oraz rozkładu ulic) w małym paluszki, siedzą pochyleni nad kierownicami, wyglądając strzałek i tablic, informujących o prawidłowym kierunku jazdy.

Dziś organizacja ruchu zmienia się po raz kolejny.

 organizacja_ruchu_od_14.11._il._statens_vegvesen.jpg
 Schemat organzacji ruchu drogowego w okolicach Opery od 14.11.2013. Il. Statens Vegvesen

 

Autobusy w kolejce na Operagaten

1. grudnia ruszy budowa nowego Deichmana oraz biurowca Diagonale tuż obok Opery. Sęk w tym, że plac budowy leży tam, gdzie dziś przebiega droga. W związku z tym samochody i autobusy będą musiały przenieść się na ulicę Operagaten, która jest dużo węższa i nie ma osobnego buspasa. W godzinach szczytu zatem 180 autobusów na godzinę będzie musiało walczyć tu o miejsce na drodze z innymi uczestnikami ruchu.

Brouer-Wangen ma nadzieję, że kierowcy indywidualni będą starali się wybierać inne drogi, tak by autobusy mogły przejechać:

- Nasza zachęta dla kierowców indywidualnych oraz dla kierowców taksówek jest następująca: Starajcie się nie jeździć przez Operagaten, jeśli jedziecie ze wschodu na zachód lub odwrotnie. Pojeździe raczej objazdem przez tunel pod twierdzą Akershus (Festningstunnelen).

Zamknięty: Christian Fredriks plass

Dzisiaj, w czwartek 14. listopada, zamknięty zostanie również plac Krystiana Fryderyka (Christian Frederiks plass) po południowej stronie dworca kolejowego Oslo S. Plac ten bywa często wykorzystywany do wysadzania lub zabierania pasażerów kolei.

- Kierowcy udający się na dworzec Oslo S będą musieli korzystać z położonych w okolicy parkingów lub też wybrać inną stację - radzi Brouer-Wangen.

oslosentralsjasjonflytogterminalen_fot.aje1972.jpg 
 Któż wie, co będzie jutro? Miejmy nadzieję, że nie totalny paraliż komunikacyjny okolic dworca. Fot. aje1972

 

Do zamknięcia: wiadukt Nordenga

Od 1. grudnia będzie jeszcze gorzej, gdyż wtedy zamknięty zostanie charakterystyczny, biały wiadukt łączący Bjørvikę z ulicą Schweigaarda: wiadukt Nordenga (Nordenga bro). Powodem jest przebudowa skrzyżowana u zbiegu ulicy Królowej Eufemii (Dronning Eufemias gate) i wiaduktu Nordenga.

Cały ruch nad torami stacyjnymi Oslo S (włącznie z autobusami jadącymi z lub do terminalu Galleri) będzie od 1. grudnia przebiegał wiaduktem Nylandsveien (Nylandsveien bro), który zostanie poszerzony do czterech pasów ruchu.

- Kierowcy jadący Operagaten w kierunku wschodnim będą musieli ustępować pierwszeństwa osobom zjeżdżającym w wiaduktu Nylandsveien. Tym, czego się obawiamy jest sytuacja, że samochody i autobusy jadące w kierunku wschodnim nie będą wpuszczane na rondo, że ruch zupełnie się tu zatrzyma i będziemy mieli długie korki oraz duże opóźnienia w kursowaniu komunikacji miejskiej, zarówno autobusów, jak i tramwajów - mówi Brouer-Wangen i dodaje, że na szczęście to już ostatnia duża zmiana organizacji ruchu.

nordenga_bru_fot._yosh3000_wikimedia.jpg 
 Wiadukt Nordenga. Fot. Yosh3000/Wikimedia

 

Możliwe zmiany tras autobusów

Jan Erik Pedersen jest osobą odpowiedzialną za układanie rozkładów jazdy w miejskiej spółce komunikacyjnej Ruter w Oslo. On również niepokoi się tym, jak będzie wyglądać najbliższe sześć miesięcy, kiedy to 11 linii autobusowych będzie musiało walczyć o miejsce na wąskim odcinku drogi z samochodami autobusowymi i ciężarówkami.

- Jesteśmy dość sceptycznie nastawieni do tego pomysłu, ale wygląda na to, że nie ma zbyt wielu innych opcji - mówi i wyraża nadzieję, że nie powtórzy się scenariusz z jesieni roku 2010, kiedy to wiele autobusów notorycznie spóźniało się z powodu przebudowy ronda koło tunelu Ekeberg.

Jeśli jednak sytuacja zacznie wyglądać naprawdę źle, Ruter jest gotów zmienić trasy autobusów jadących w kierunku ulicy Mosseveien i puścić je przez tunel Festningstunnelen.

Byle do lata

Latem 2014 sytuacja komunikacyjna w Bjørvice powinna się nieco poprawić. Zostanie wtedy ponownie otwarty wiadukt Nordenga, część ulicy Królowej Eufemii (na wschód od rzeki Aker) oraz ulica Króla Håkona V (Kong Håkon 5 gate).

Jednak docelowy układ ulic, wiaduktów i tuneli w tej okolicy będzie gotowy dopiero w roku 2015. Trzeba zatem uzbroić się w cierpliwość.


Na podstawie: Osloby, Statens Vegvesen



Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok